Publicitat
Publicitat

L'ALTRA SEGURETAT VIÀRIA

La Guàrdia Civil de Trànsit no ha desaparegut del tot: al Prat en un any ha sancionat 233 conductors interns

Si treballes a l'aeroport, ni corris ni toquis l'alcohol

Els Mossos d'Esquadra munten dispositius especials, sobretot les nits del cap de setmana. Aquests controls, de velocitat i alcohol, es fan a l'aeroport des de l'any passat i depenen de la Guàrdia Civil.

"Vam detectar que a la zona de plataforma s'estaven produint molts accidents i vam decidir controlar la velocitat d'aquests vehicles per intentar-los reduir", explica el capità i cap de seguretat de l'aeroport de la Guàrdia Civil, Lorenzo Martínez Fernández.

Abans d'establir els controls, i de comú acord amb la direcció de l'aeroport, es va fer una campanya informativa i de conscienciació dels conductors dels prop de 3.000 vehicles -entre cotxes, camions, tractors, i autobusos de pista- de què consta el parc mòbil de l'aeroport de Barcelona. "A més, es va prohibir la venda d'alcohol als treballadors i es va impedir que els empleats de plataforma poguessin passar begudes alcohòliques pels controls de seguretat", explica el capità Martínez.

Els primers controls que es van establir van ser els de velocitat. Es tracta d'un dispositiu aleatori que munten, durant mitja hora com a màxim, la Guàrdia Civil i els responsables dels serveis de pista i plataforma. Els resultats del primer any no són gaire satisfactoris: de 821 vehicles aturats, s'han sancionat els conductors de 233, amb retirada d'un a tres punts del PCP (Permís per Circular per Plataforma), un carnet especial que facilita Aena per poder conduir per dins del recinte aeroportuari.

Els més infractors
"Al principi hi van haver moltes infraccions però en els últims mesos han disminuït força", explica Martínez. De fet, la velocitat màxima per circular dins del recinte aeroportuari és de 30 km/h i en alguns punts 50 km/h. Els que han comès més infraccions són els vehicles dels coordinadors de companyies aèries i de handling que condueixen turismes com els que circulen per qualsevol carretera. "Com que treballen molt pressionats i no poden arribar a temps a tot arreu, infringeixen la normativa", explica el coordinador d'operacions d'Aena, Juan Pedro Bote, que assegura que en detectar una infracció "moltes vegades s'ha de tenir una mica de mà esquerra perquè el seu lloc de feina pot perillar". Després d'un any de controls, el balanç d'Aena és satisfactori perquè han aconseguit "reduir força la velocitat i sobretot el nombre d'accidents".

Més satisfactoris han estat els controls d'alcoholèmia que fa la Guàrdia Civil en solitari. Des del mes de juliol del 2010, que és quan es van iniciar, fins a final d'any, es va fer bufar 342 empleats, tant conductors de vehicles com persones que es mouen a peu per la plataforma. Només en tres casos, i curiosament tots tres en el mes de desembre, van donar positiu. Dos van ser faltes greus i la infracció ha suposat la retirada del PCP durant un mes als treballadors. El tercer cas va ser una falta molt greu, i a l'infractor se li ha tret el PCP durant dos mesos. Aquestes sancions impedeixen als infractors poder treballar si no és que les empreses els fan fer tasques fora de plataforma.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT