Crònica 13/09/2011

El trencaclosques horari del nou curs

Sònia Sánchez
3 min
Abraçades i relats de vacances El primer dia de classe per als alumnes catalans va estar, com sempre, ple de nervis, abraçades i relats de les vacances. A l'Escola Mallorca de Barcelona l'escena era, a més, multilingüe.

La porta de l'Escola Mallorca de Barcelona era, ahir al matí, un guirigall multilingüe. L'excitació per retrobar els companys s'expressava en català, en castellà, en urdu o en anglès. "La Natàlia es troba molt a gust amb el català", deia la Liliam Gómez, de Colòmbia. Ahir la seva filla començava P-5, i ni ella ni el seu marit, peruà, veien cap problema al fet que aprengui en català. Tampoc la Josephine Fitzpatrick, dels Estats Units, que diu amb orgull que la seva filla Kate, amb 6 anyets, ja és totalment trilingüe: "A casa parla l'anglès, a l'escola el català i amb la cangur el castellà". Per la Josephine, "com més idiomes saps, millor per al cervell". Ahir tots els mestres d'aquesta escola duien a la solapa el lema "Per un país de tots, l'escola en català". "Fa molts anys que treballen amb la immersió i si una cosa funciona, per què canviar-la?", pregunta la directora, Anna Tarré.

Canvi d'horaris

Les classes a l'Escola Mallorca van començar ahir a les 9 h, com sempre, però es van acabar a les 12.30 h en lloc de les 13.30 h, i a la tarda van ser de 15 h a 16.30 h, en lloc de 15.30 h a 17 h, com fins ara. "Aquest any em tocarà córrer per venir a buscar-la", diu l'Asumpta, que portarà la seva filla Marta, de 8 anys, a les mateixes activitats extraescolars que el curs passat, ja que també s'avancen mitja hora.

Dubtes amb la sisena hora

L'Escola Mallorca dedicava l'hora extra a temes "no curriculars, com expressió oral o reforç del càlcul". A la directora no li sap greu haver perdut la sisena hora perquè afirma que "mai no es van notar canvis significatius en els resultats". Creu que cinc hores són suficients però critica el "greuge comparatiu" amb la concertada, que manté sis hores diàries: "Si tots som escola pública hauríem de fer tots el mateix, no?"

Més alumnes cada any

El recurs de Rigau per a aquest curs, el bolet (grup extra de nens que s'afegeixen a un curs), no és nou en aquesta escola. Els en van posar el primer fa anys i ara en tenen un a cinquè i un altre a segon. "És un trasbals", admet Tarré. L'escola creix cada any i encara té la matriculació viva. Des de l'1 de setembre s'han matriculat 20 nens nous. Dels 354 alumnes amb què van tancar el juny han arribat a 401, per als quals tenen un mestre més (el del bolet ), que en fa 27.

Menys ajuda a la inclusió

Amb aquests mestres, "la part curricular està ben dotada, però no els nens amb necessitats especials", diu Tarré. Aquest curs s'han matriculat dos nous alumnes amb discapacitat (en total n'hi ha 6 a tots els cursos), però les hores d'atenció específica que reben s'han retallat. En lloc de les 35 hores setmanals del curs passat, dos vetlladors faran enguany 26 hores, menys d'una hora diària per nen.

Més del 10% de retallada

Tarré assegura que la retallada a la dotació econòmica del centre "ha estat més del 10%", la xifra que va anunciar la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau. "És més aviat d'entre el 10% i el 20%", afirma, i explica que ha suposat "rebaixar una mica totes les partides".

El puzle del reforç

"Identificar els alumnes que necessiten reforç és fàcil, al juny ja teníem la llista, amb dos per aula", apunta. Per a aquests nens hi haurà una hora diària més de suport educatiu personalitzat (SEP), implantat per Rigau a totes les escoles. Aquí el faran dins l'horari lectiu. Mentre el tutor faci classe, un altre mestre (potser el tutor d'un altre grup) serà a l'aula per reforçar aquests nens. "Ha estat un puzle d'horaris increïble", explica Tarré, per a qui el SEP s'ha creat "massa ràpid i sense parlar amb els centres".

Enrere en el món digital

A l'Escola Mallorca van curts de material informàtic. Tot i que Rigau ha anunciat que l'Educat 2.0 donarà ordinadors i pissarres digitals interactives (PDI) a totes les escoles, aquí només tenen les dues PDI del curs passat. "Confio que acabin arribant ordinadors i pissarres. Treballem amb nens del món digital i no ens podem quedar enrere".

stats