Publicitat
Publicitat

PREINSCRIPCIÓ ESCOLAR

Les claus per entendre un procés de preinscripció que arrenca el 19 de març

La tria d'escola: El gran dilema

La preinscripció escolar arrenca enguany més tard, amb el període de sol·licituds del 19 al 30 de març. Els criteris d'assignació de places influeixen en el sistema educatiu i generen debat en molts aspectes.

El baby boom del 2008 es va integrar el setembre passat al sistema escolar i va complicar una mica més del compte el procés d'assignació de places públiques. La caiguda dels naixements en més de 4.000 el 2009 (van néixer 84.849 catalans) retornarà la normalitat a la preinscripció escolar d'enguany, que arrenca aquest mes. Del 19 al 30 de març els pares podran presentar sol·licituds per accedir a la xarxa pública d'escoles, més tard que els últims dos anys, quan el procés començava al febrer. La directora general d'Atenció a la Família i la Comunitat Educativa de la Generalitat, Meritxell Ruiz, explica que el canvi atén "la demanda dels pares perquè no passi tant de temps entre la sol·licitud i la matrícula", al juny. Alhora, les jornades de portes obertes als centres s'allarguen fins a la segona quinzena de març i els pares tindran més temps per triar.

Poques reclamacions
El càlcul realista de les famílies fa que el 90% entrin en primera opció

L'assignació de places escolars, que es fa pública al maig, satisfà la majoria de pares. L'any passat el 91% van tenir lloc al centre escollit en primera opció. Ruiz admet que això es deu sobretot al fet que els pares fan una tria realista en base als punts que tenen "i potser no hi posen el que volen". A partir de la segona opció les opcions baixen perquè els que l'han posat en primer lloc passen davant.

Proximitat o llibertat
La Generalitat amplia zones per donar més llibertat als pares

El govern de CiU és partidari de donar més llibertat d'elecció als pares en la tria d'escola. "Potser ens hauríem de replantejar si la proximitat ha de ser el valor determinant, en un moment que les opcions de transport han crescut tant i la mobilitat diària de la gent és tan alta", apunta Ruiz. Però recorda que la preeminència de la proximitat ve marcada per la llei orgànica d'educació estatal, que fixa el repartiment de punts per fer l'assignació de places. L'únic marge de maniobra de la Generalitat està en la zonificació. Per això, per al curs vinent, ha ampliat les zones escolars a Barcelona i ha concedit la zona única als municipis que ho han demanat, com Mataró.

El debat de les zones
Experts demanen que el dret dels pares passi per sobre de l'equitat

La nova política d'Ensenyament no és gratuïta. "A tots els països occidentals hi ha un grup gran de la classe mitjana que reclama el seu dret a triar l'escola que vulguin", i els poders polítics responen a aquesta demanda, explica el doctorand del Grup Interdisciplinar de Polítiques Educatives, Òscar Valiente. Però el director de la Fundació Jaume Bofill, Ismael Palacín, alerta que l'ampliació de les zones pot acabar afavorint les famílies amb més recursos i nivell instructiu, que són les que es mouen més per triar la millor escola. També l'exadjunt al Síndic de Greuges en drets dels infants Xavier Bonal pronostica que "l'efecte previsible del canvi és que generarà més desigualtat, perquè serà aprofitat sobretot per les famílies benestants". Com a rèplica, la directora general d'Atenció a les Famílies assegura que la nova política de "major facilitat d'elecció implica informar i acompanyar les famílies amb menys recursos".

Com trien els pares
Les famílies pobres es queden amb l'escola que hi ha més a prop

Un estudi de la Fundació Jaume Bofill entre les famílies de Barcelona que havien fet la preinscripció escolar va constatar que les famílies amb baix nivell educatiu tenen la proximitat com a únic criteri de tria. Per contra, les de més recursos econòmics i instructius comencen a buscar escola abans, usen més canals d'informació i tenen en compte més criteris. L'estudi conclou que factors com la titularitat pública o privada i la religió o laïcitat no són importants en l'elecció de les famílies, que primen el projecte educatiu i la proximitat.

Segregació escolar
Barcelona reservarà places per a immigrants el curs que ve

El sistema d'assignació de places pot ajudar a lluitar contra la segregació escolar. Palacín advoca perquè les zones parteixin un barri o en barregin dos amb desigualtat social. La llei preveu reservar dues places per grup per als alumnes amb necessitats educatives especials, una reserva que es farà efectiva per primer cop a Barcelona el curs que ve. Per Palacín, la lluita contra la segregació escolar ha de comportar també la "dotació de més recursos i projectes per als centres més desprestigiats, per atraure matriculació".

Pública i concertada
La xarxa integra concertats i públics, però manté desigualtats

Als municipis catalans hi conviuen tres models de zonificació per a la preinscripció escolar, explica Bonal. A la majoria hi ha divisió de zones -a Barcelona el 2007 es va instaurar el càlcul de zona partint del domicili familiar-; d'altres tenen zona única, i encara hi ha un grup de poblacions que no s'han adaptat a la legalitat vigent i hi zonifiquen només els centres públics, amb zona única per als concertats. Però a tots el fet que les escoles concertades "depenguin de les quotes dels pares per funcionar" genera desigualtats d'accés a aquests centres, diu Palacín, i alerta que això s'agreujarà amb la desaparició, al setembre, dels contractes programa que donaven ajuts als centres concertats que acullen molts immigrants.


Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT