Publicitat
Publicitat

PERSPECTIVES DE RECUPERACIÓ

La recuperació econòmica europea i la disminució de turistes cap als països àrabs fan esperar un bon estiu

El turisme dóna una treva a la crisi

L'estiu es presenta bé, turísticament parlant. Hotelers, agències de viatges, patronats i experts del sector coincideixen a fer una previsió optimista que apunta que aquest estiu hi haurà força més turistes que l'any passat.

Hi ha dos factors que han influït en aquesta percepció: la situació inestable de la ribera sud del Mediterrani que derivarà molts turistes cap a la Península i la recuperació de l'economia d'alguns dels mercats emissors, com Alemanya, que farà augmentar el número de visitants.

Les previsions de l'Associació Catalana d'Agències de Viatges (ACAV) són que el creixement de turistes a l'estiu serà d'entre un 8% i un 9% respecte a l'any passat. El seu president, Francesc Carnerero, vaticina més visitants d'Alemanya, els Països Baixos, França, Anglaterra i Itàlia "perquè tenen economies més fortes que la nostra". Davant la pregunta de si la crisi ja ha passat pel sector, Carnerero assegura que "estem millor que l'any passat i encara més bé que el 2009, l'any que vam tocar fons". Sembla, doncs, que s'entreveu la recuperació. Pel que fa als viatges que faran els catalans, la recuperació va més a poc a poc. Rafael Serra, president de la Unió Catalana d'Agències de Viatges Emissores (UCAVE), apunta que creixeran al voltant del 4%, una remuntada encara tímida perquè "la gent està patint molt la crisi i renuncia a viatjar".

Pel que fa a Espanya, el ministre d'Indústria, Turisme i Comerç, Miguel Sebastián, va avançar que s'espera que aquest estiu arribin a l'Estat entre 55 i 56 milions de turistes -entre un 4,5% i un 6% més que el 2010- i, per ell, aquest any podria ser "el quart millor de la història".

Així, l'estiu donarà una treva a la crisi econòmica, però algunes veus demanen mirar més enllà d'aquests mesos i exigeixen un canvi de model. Una d'aquestes veus és la del professor d'Esade Josep Francesc Valls, expert en turisme, que creu que el model de sol i platja ens donarà aire, però demana un canvi d'esquema per ser més competitius. "La rendibilitat del nostre turisme és molt baixa, ens hauríem de plantejar adequar el model de sol i platja a una oferta moderna i sostenible, als nous turismes", diu Valls, que lamenta que "només ens interessem en el creixement del nombre de turistes, quan el que realment interessa és la despesa mitjana i la satisfacció que troben, que encara estan molt per sota". A escala estatal, la despesa mitjana diària dels turistes al primer trimestre va ser de 94 euros, una xifra molt baixa pels experts. Valls creu que una aposta cap a nous models de turisme, com el d'escapades de caps de setmana, el turisme cultural o l'esportiu, augmentarien la competitivitat. "El turisme és el primer sector que està començant a treure el cap de la crisi. Però ho estem fent amb menys força de la que tindríem si estiguéssim davant d'un turisme de qualitat, experiencial i sostenible com el que hauríem de tenir".

Des del Patronat Girona - Costa Brava expliquen que ja han posat en marxa el canvi de model. La seva directora, Dolors Batallé, diu que han apostat fort -tant des de l'administració com des del sector privat- "per oferir alternatives al sol i platja, com el senderisme o el turisme de paisatges, que tenen molt d'èxit".

Valls explica que el turisme no pot créixer a base de les crisis alienes, com les revoltes àrabs, en aquest cas. "Espanya s'ha acabat convertint en un destí-refugi: cada vegada que hi ha hagut crisis arreu, en els últims vint anys, els turistes han vingut aquí una mica de rebot i això no pot ser bo".

No millora la contractació

La millora en l'arribada de turistes, però, no tindrà un efecte positiu equiparable en la contractació de treballadors. Les plantilles, que han quedat en mínims en els últims anys per la crisi, creixeran, tot i que en una proporció molt més discreta que abans de la davallada econòmica. El secretari general d'hoteleria i comerç de la UGT, Óscar López, preveu un increment mitjà d'entre el 5% i 6%, la qual cosa equivaldrà a unes 10.000 contractacions temporals. "No arribarem, ni de lluny, als 30.000 contractes d'anys bons previs a la crisi", calcula. López reconeix que per donar servei a l'increment de turistes d'aquesta temporada, algunes empreses optaran per "incrementar al màxim la productivitat dels treballadors, doblant torns si cal". Segons el responsable de la federació de comerç de CCOO, Manuel Garcia, el turisme serà "un motor econòmic, però no com ho havia estat fa pocs anys".

L'estacionalitat es deixa notar any rere any en les dades d'atur catalanes, que acostumen a millorar quan arriben els mesos forts de juliol, agost i setembre. L'any passat, per exemple, el nombre d'aturats va reduir-se en 15.700 persones, entre el maig i el setembre, segons l'Enquesta de Població Activa (EPA). El gruix de la millora va correspondre al sector serveis, empès per l'activitat hotelera i de la resta de sectors que arrossega. Valls considera que una de les assignatures pendents més important és precisament acabar amb l'estacionalitat, ja que "no pot ser que tinguem un patrimoni i un territori fantàstics i rics, i només els utilitzem quatre mesos".

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT