Publicitat
Publicitat

La pujada de preus també afectarà Rodalies i Ferrocarrils de la Generalitat

Els usuaris pagaran el 50% del cost del transport

Els usuaris del transport públic pagaran la meitat del cost dels bitllets de tren, metro i bus, segons la proposa que ha fet el Govern. Ara l'aportació dels ciutadans només cobreix el 40% d'aquest cost.

Només quan l'administració general de l'Estat determini l'aportació al transport públic de Barcelona que fa a través dels pressupostos es podrà saber realment l'impacte que hi haurà en l'augment de preus. Això succeirà just abans de Nadal i aleshores l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) tindrà totes les cartes sobre la taula per fixar les noves tarifes. Però les rebaixes progressives estatals no preveuen res de bo i el Govern, que ha mantingut la seva aportació i ha recomanat als ajuntaments que facin el mateix, treballa amb la idea que el transport es financi a mitjà termini a parts iguals, un 50% des de les administracions i un 50% a través dels usuaris que paguen el bitllet. Ahir el conseller de Territori i Sostenibilitat va insinuar que les administracions, si no volen carregar excessivament els neulers sobre l'usuari, només tenen una alternativa: racionalitzar servei. Sense eufemismes, això és eliminar oferta més o menys duplicada, com ja ha fet el Govern en línies d'autobusos interurbanes.

Abans que arribin supressions que Transports Metropolitans de Barcelona ara com ara no preveu, qui pot patir més la sotragada de la crisi en el transport són els serveis que ara mateix no compleixen la mitjana de finançament actual (60% d'administracions i 40% de venda de bitllets). Recoder treu pit en aquest sentit amb el funcionament econòmic de Ferrocarrils de la Generalitat, amb una ràtio de 80% de finançament en venda de bitllet i un 20% en ajut institucional. Just aquestes xifres, però a l'inrevés, són les que aboca el manteniment del servei de metro de dissabte a la matinada a Barcelona. Aquest servei, doncs, penja d'un fil.

L'augment dels títols de transport, que repercutirà sobretot en els bitllets senzills o en la T-10 -l'ATM vol fidelitzar títols a llarg termini-, tindrà conseqüències directes, segons les fonts dels operadors consultades, en els títols combinats i propis de TMB, de Ferrocarrils i de Renfe, inclòs llarg recorregut.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT