Publicitat
Publicitat

LA CRISI AL MERCAT INTERIOR

El consum intern no es recupera a Espanya nou mesos després del final de les ajudes a la compra

Les vendes de cotxes, sota mínims

Les matriculacions al mercat europeu van retrocedir un 2% fins al març, arrossegades en gran part per la davallada del 27% a Espanya. Alemanya i França, en canvi, refermen la seva recuperació.

Les vendes de cotxes al conjunt de la Unió Europea (UE) van tancar el primer trimestre en números vermells, amb un retrocés del 2,3% respecte al mateix període de l'any passat, i Espanya en té força part de culpa.

Les matriculacions de turismes a tot l'Estat van caure un 27,3% en aquest període en comparació amb el primer trimestre de 2010, segons les dades de la patronal europea de fabricants (Acea). En total s'han venut 208.151 turismes. Cal recordar que en els primers mesos del 2010 encara estaven vigents les ajudes del govern espanyol i la Generalitat a la compra d'automòbils. Aquestes ajudes van actuar com un revulsiu després d'un 2009 nefast.

D'altres països també van quedar, com el mercat espanyol, per sota del 2010 en vendes durant el primer trimestre, tot i que amb davallades més suaus. Al Regne Unit, el segon mercat en volum a la UE després d'Alemanya, la caiguda va ser del 8,7%. En el cas de Portugal, les vendes van retrocedir un 15,2%; i a Itàlia, un 23,1%.

A l'altre plat de la balança es va situar a Alemanya, amb un creixement del 13,9% en les vendes de turismes, i França, amb un 8,9% de pujada. Aquestes dades reforcen la recuperació dels seus mercats interiors, una situació ben diferent de la d'Espanya.

El ritme de sortida de la crisi és irregular a l'Europa dels 27, la qual cosa explica que la recuperació sigui encara dèbil si es miren les xifres del conjunt dels estats membres. Després que al febrer les matriculacions de cotxes tanquessin en positiu amb una tímida pujada del 0,9%, el març va registrar una recaiguda. Les vendes de cotxes van retrocedir un 5% a la UE, fins a situar-se en 1.558.915 unitats, segons l'Acea.

Malgrat tot, les bones notícies que donen les locomotores europees també acaben beneficiant les fàbriques de casa. La bona marxa de les vendes dóna oxigen a Seat i Nissan en el cas de Catalunya, ja que al mercat exterior troben sortida per a la major part de la seva producció (entre el 70% i el 80% del total).

El miratge de les ajudes

L'esclat de la crisi fa gairebé tres anys va derivar en una frenada escandalosa per a la indústria automobilística. Les vendes van caure fins a un 50% i els governs europeus van posar en marxa durant la segona meitat de 2009 estratègies d'incentius per renovar el parc de vehicles i ajudar una indústria que té un pes important al continent.

En el cas d'Espanya, els mesos en què van estar vigents les ajudes l'efecte positiu va ser indiscutible i les vendes van remuntar. Al juliol, el final del pla d'incentius 2000E i la pujada de l'IVA va tornar a fer-les baixar i ja acumulen nou mesos en caiguda. Les previsions de la patronal espanyola de fabricants, l'Anfac, no són optimistes per al 2011. Esperen unes vendes de 900.000 cotxes, per sota de les 980.000 matriculacions de l'any passat. La virulència de la crisi ha reduït a la meitat el mercat espanyol en quatre anys.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT