Publicitat
Publicitat

ACCIDENTS DE TRÀNSIT

Les morts només cauen un 2% i Brussel·les demana que no es retalli en seguretat viària

30.500 víctimes anuals a les carreteres europees

El nombre de víctimes mortals en accidents de trànsit a la UE només va disminuir un 2% el 2011. Brussel·les va demanar ahir als governs comunitaris que, malgrat la crisi, no retallin en seguretat viària.

Les víctimes mortals en accidents de trànsit a la Unió Europea (UE) es redueixen cada any, però el 2011 la caiguda va ser només del 2%. En tot el territori comunitari van morir a la carretera 30.500 persones, segons dades fetes públiques ahir per la Comissió Europea. Brussel·les té por que es freni la tendència a la baixa dels últims deu anys: entre el 2001 i el 2010, les víctimes mortals van disminuir un 43% en el conjunt de la UE (un 50% a l'estat espanyol), mentre que l'any passat, la caiguda va ser molt modesta.

"És la primera vegada en l'última dècada que el nombre de víctimes a la carretera recula tan lentament. Cada dia moren 85 persones en accidents. Això és inacceptable", va declarar ahir el comissari europeu de Transports Siim Kallas. Les males dades del 2011 s'expliquen, en part, perquè va ser un any negre pel que fa als accidents de trànsit en alguns països que havien aconseguit bons resultats en anys anteriors. A Estònia el 2011 es van registrar un 29% més de víctimes; a Suècia, un 18%; a Alemanya, un 10%, i a Polònia, un 7%. En el cas d'Espanya, les dades de l'any passat encara són provisionals, però apunten a una reducció del 6%, tot i que fonts comunitàries van assegurar que la dada definitiva podria ser superior.

Crida als governs

Brussel·les es una és una de les principals defensores de l'austeritat, però el comissari de Transports considera que la lluita contra els accidents de trànsit és una prioritat. Kallas va fer una crida a no deixar de banda les polítiques per millorar la seguretat a les carreteres, tot i la crisi que obliga els governs a aplicar retallades en tots els àmbits. "Demanaré informació sobre els plans estatals contra la inseguretat viària per assegurar-me que, tot i el difícil context econòmic, les ambicions d'aquests plans no es reduiran", va advertir el comissari.

Els objectius que es va marcar la UE per reduir a la meitat els accidents de trànsit abans del 2010 pràcticament s'han complert i ara el repte és reduir-ne un 50% més el 2020. "Mai vam pensar que ho podríem aconseguir, però hem pogut", admeten fonts comunitàries. Les víctimes mortals s'han reduït dràsticament en l'última dècada gràcies, segons la Comissió Europea, a la millora de les carreteres i de la seguretat dels vehicles, a les polítiques dels governs per ampliar els controls de velocitat o d'alcoholèmia, i a les campanyes de conscienciació. La nota negativa són els accidents mortals de motos, que no han disminuït en deu anys.

L'Estat, entre els millors

Espanya és un dels estats membres que ha fet més bé els deures, segons fonts comunitàries. La reducció de víctimes mortals dels últims anys se situa per sobre de la mitjana europea i el nombre total de víctimes és inferior. Si a la UE per a cada milió d'habitants moren una mitjana de 62 persones en accidents, a l'Estat en són 54. "El 2001, Espanya estava a la cua i ara està entre els millors estats membres en matèria de prevenció d'accidents. S'han fet molt bones polítiques en els últims anys", asseguren les mateixes fonts europees.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT