Publicitat
Publicitat

FENOMEN MUSICAL

Avui arrenquen al Romea les cinc nits de concerts que alguns privilegiats ja han viscut

Així seran els concerts de Manel

Cinc setmanes després de la sortida al mercat de 10 milles per veure una bona armadura , el segon disc de Manel, el quartet barceloní presenta a la seva ciutat el disc que els va tenir al número 1 de la llista de vendes de tot l'Estat durant les dues primeres setmanes després de la seva publicació. Ho fan amb cinc dates al Teatre Romea que arrenquen avui i per a les quals, com en tots els concerts de la gira, no queda ni una entrada.

Guillem Gisbert, Roger Padilla, Arnau Vallvé i Martí Maymó arriben al Romea després d'haver fet un tast del nou disc a la Fnac El Triangle el dia en què va sortir, d'haver fet un concert secret convertit en assaig amb públic el 24 de març a la sala Salamandra de l'Hospitalet, d'haver començat oficialment la gira dos dies després al Teatre Bartrina de Reus i d'haver tocat des d'aleshores a Tordera, Santa Eulàlia de Ronçana, Vic, Terrassa, Múrcia i Vilanova de Bellpuig. L'ARA ha parlat amb alguns dels assistents als concerts que han fet fins ara per saber com seran els directes a Barcelona.

Adaptar el disc a quartet

Juan Cervera és codirector de la revista musical de difusió estatal Rockdelux , que aquest mes té Manel a la portada, el primer grup que canta en català que ho aconsegueix en els més de 25 anys d'història de la publicació. Cervera els va veure a la Fnac, un concert en què Manel "estaven un pèl nerviosos", i a la Salamandra, i repetirà al Romea. "La meva curiositat era veure si les cançons funcionaven sense tots els arranjaments de l'estudi, si un disc tan guarnit encaixava amb el format de quartet, i jo crec que sí", afirma. "Les composicions, al marge dels arranjaments, són cent per cent Manel, i funcionen per elles mateixes".

Àlex Pastor, director de cinema i responsable del videoclip d' Aniversari , el primer senzill del nou disc -a més d'amic de Gisbert i Padilla "des del parvulari"- compartia la curiositat de Cervera. "No patia, però sí que em preguntava, com tothom, com es traduiria el nou disc en directe, especialment la cançó del videoclip", admet. "I realment ho han arreglat molt bé. Intentar fer-les com al disc no hauria funcionat. Les versions que fan estan molt bé".

De la mateixa opinió és l'expresident del Parlament Ernest Benach, que els va veure a Reus. Segons Benach, que havia comprat les entrades per al concert amb "mesos" d'antelació, "per reproduir dalt de l'escenari el treball musical tal com està enregistrat, o hi poses una orquestra o és impossible. Han fet una versió del que havien treballat a l'estudi que en directe queda molt reeixida. Amb els instruments que tenen se'n surten prou bé. Crec que és un bon doble treball, la creació musical i l'actuació del directe". El polític d'ERC ja ha vist Manel "tres o quatre vegades".

Un altre dels que els va veure a Reus va ser el cantautor tarragoní José Juan González, Espaldamaceta, fan declarat del grup -"no sóc objectiu", adverteix-, i que manté amb Manel una relació especial: Arnau Vallvé li va gravar les dues parts del disc Miedo al silencio (2010) i ell va versionar Dona estrangera , del debut de Manel, Els millors professors europeus (2008). El Miquel i l'Olga tornen , del nou disc dels barcelonins, té com a punt de partida Al Miquel l'ha deixat l'Olga , del tarragoní. "Em va encantar", reconeix Espaldamaceta. "El disc està molt orquestrat, però en concert no ho vaig trobar a faltar, les cançons s'aguanten igual", i considera una virtut "que les cançons sonin diferents que al disc".

Qui no acaba d'estar d'acord amb aquest consens és Joan S. Luna, cap de redacció de la revista musical de difusió estatal MondoSonoro , i un dels primers a ressenyar, molt positivament, el nou disc de Manel. "Tenint en compte que algunes cançons de 10 milles per veure una bona armadura tenen molts arranjaments, quan els temes només els interpreten ells quatre en directe perden una mica de màgia; en directe potser la lletra guanya importància", afirma Luna. "Defensar el disc els quatre sols és una idea força respectable, però guanyarà quan el grup estigui rodat".

Pel que fa al repertori, Juan Cervera, de Rockdelux , creu que "haurien d'ajustar una mica el setlist . Les cançons del disc nou són menys festives, i barrejant-les amb les del primer, que sí que són més directes i que la gent coneix més, l'alternança no acaba de funcionar del tot, però això és un mal menor que corregint el llistat se soluciona. És una qüestió de moure fitxes". Cervera explica que "pràcticament fan tot el disc nou": "La que crida més l'atenció és la que el tanca, Deixa-la, Toni, deixa-la , perquè el final, amb vents pseudo-Nova Orleans, no el fan. Però la cançó segueix funcionant".

Joan S. Luna, de MondoSonoro , hi discrepa: "Estan acabant el concert amb el Deixa-la, Toni, deixa-la , i per tancar el segon disc em sembla bastant brillant, perquè els arranjaments en clau Nova Orleans tenen molta gràcia i són una sorpresa, acaben el disc de manera tranquil·la però amb energia. Però en directe, sense els arranjaments, el tema queda una mica coix. Potser és el que pateix més". Luna es queda amb La cançó del soldadet : "No la tenia com un dels meus temes favorits i en directe, potser perquè és un dels temes que es nota que va néixer fet així, crec que guanya molt. Ara s'ha convertit en una de les cançons que més m'agrada del disc".

Àlex Pastor, per la part que li toca, destaca la mutació a què sotmeten Aniversari . "En directe comença molt més intimista i té un crescendo molt xulo, molt més progressiu que al disc, i que acaba esclatant en un clímax que no t'esperaries mai". Més de 600 barcelonins ho experimentaran avui. Més de 3.000 d'aquí a dissabte.

L'assaig amb públic del 24 de març a l'Hospitalet de Llobregat.

El públic al Bartrina de Reus, el 26 de març: l'inici oficial de la gira.

Més continguts de