Publicitat
Publicitat

Cinema

Els 90 anys d'Alain Resnais

El director de pel·lícules com 'Hiroshima, mon amour', 'L'any passat a Marienbad' i 'On connaît la chanson' acaba d'estrenar la seva última pel·lícula, 'Vous n'avez encore rien vu' al festival de Cannes. Mai li ha estat concedida la Palma d'Or.

El director de cinema Alain Resnais, autor de pel·lícules fonamentals de la història del cinema com 'Hiroshima, mon amour' i 'L'any passat a Marienbad', fa noranta anys en plena forma després d'haver presentat la seva última pel·lícula , 'Vous n'avez encore rien vu', al Festival de Cannes, un certamen que l'ha acompanyat al llarg de la seva carrera per èxits, polèmiques i sorpreses, formals o estilístiques, però també ideològiques, i que mai, tampoc aquesta primavera, li va donar la cotitzada Palma d'Or que cada any converteix la Costa Blava francesa en el cor del cinema mundial.


Nit i boira

Va ser allà on, l'any 1956, el seu documental sobre els camps de concentració nazis, 'Nit i boira', va haver de ser retirat de competició a requeriment del Govern alemany. En aquesta obra mestra feta molt a prop encara de la II Guerra Mundial (1939-1945), Resnais va revelar al món la despietada maquinària d'extermini del Tercer Reich, capaç de portar a la mort a 3.000 espanyols per construir una escala a Mauthausen, com recorda en un moment del film.
Pocs anys després, al mateix escenari de Cannes, Resnais va tornar a ferir sensibilitats amb la seva barreja d'audàcia, honestedat i contundència.

Una obra mestra sense premi
Era 1959 i estrenava el seu primer llargmetratge de ficció, 'Hiroshima, mon amour, poètica història d'amor i mort i nou treball sobre el deure de la memòria, inspirat en un text de Marguerite Duras, que va ser també el seu guionista. Tot i ser reconeguda com una obra mestra des del primer moment, la seva reflexió sobre la primera bomba atòmica llançada sobre la ciutat japonesa d'Hiroshima va molestar als Estats Units i va provocar la seva retirada de la Competició oficial per la Palma d'Or.
Set anys després, van ser les autoritats franquistes qui van atacar a Cannes la presència de 'La guerra ha acabat', protagonitzada per un comunista espanyol. El
guió va ser escrit per l'excomunista, antifranquista, figura de la resistència a l'ocupació nazi i futur ministre socialista de Cultura Jorge Semprún.

Patriarca del cinema
Nascut a la ciutat bretona de Vannes (nord-oest), aquest cineasta unànimement considerat com un dels noms essencials de la 'Nouvelle Vague'. Així i tot, no va arribar a sentir-se dins d'aquell moviment, entre altres raons perquè mai va aspirar a canviar els mètodes de producció. El món del cinema celebra els seus noranta anys reconeixent Resnais com a un dels seus patriarques, cosa que Cannes va corroborar el 2009 atorgant seu Premi Especial pel conjunt de la seva obra al prolífic i genial autor de films com 'Stavisky' (1974), 'La vida és una novel·la' (1983),'Smoking / No smoking' (1993), 'On connaît la chanson' (1997), o 'Les males herbes' (2009).

Més continguts de