Cultura 14/09/2011

Les conseqüències de l'arribada d'Amazon.es

L'entrada al mercat espanyol de la multinacional Amazon inquieta els llibreters i alegra els editors. Per la normativa vigent a Espanya, aquesta empresa 'online' no podrà rebentar preus, estratègia que la va situar en una posició dominant quan va aparèixer, l'any 95, als EUA

Joan Callarissa
2 min
Carta de presentació del web Amazon.es signada per Jeff Bezzos, fundador d'Amazon

BarcelonaL'entrada en servei aquest dimecres del web Amazon.es suposa una forta aparició en el mercat del llibre a casa nostra i també a la resta de l'Estat. La multinacional distribuïdora de llibres, música i productes d'electrònica, entre d'altres, pot representar un gran canvi en el mercat editorial espanyol, ja que com afirma el seu fundador, Jeff Bezos, en la seva carta de presentació penjada en el seu nou web, sempre han intentat oferir als clients la possibilitat de "comprar online a preus molt baixos".

Tot i això, l'aparició d'Amazon.es pot parèixer estranya, ja que els seus consumidors espanyols podran continuar comprant en altres webs del grup Amazon de fora de l'Estat, en què es venen més barats alguns llibres que també seran a la web espanyola. Aquesta política de preus baixos no la podran posar en pràctica a la seva web .es. La llei espanyola no permet competir a través dels preus dels llibres perquè el preu el marca sempre l'editor i s'ha de respectar.

Davant d'aquesta arribada, les reaccions són diferents pel que fa a llibreters i editors. Els primers reben Amazon.es amb "tranquil·litat" però resten a "l'expectativa" de com es van comportant pel que fa a la normativa de preu únic que impera a l'Estat espanyol. Segons Antoni Daura, president del Gremi de Llibreters de Catalunya, "el pastís de les vendes de llibres és petit" i no preveuen que Amazon.es "el pugui fer créixer" aportant més lectors.

El president dels editors catalans, Xavier Mallafrè, en canvi, considera que aquest nou web sí que servirà per "arribar a col·lectius que habitualment no s'apropen a comprar llibres a les llibreries" i que, per tant, serà útil per "afegir nous lectors al mercat". Mallafrè no té "cap dubte que seguiran al peu de la lletra la normativa vigent del preu únic" respecte als llibres que existeix a l'Estat espanyol, "com ja han fet a d'altres països amb normativa similar com França".

En tot cas, el representant dels llibreters augura que "no servirà per afegir més consumidors de llibres" i que si aconseguís una posició dominant en el mercat podria arribar a "canviar de forma estructural" el panorama editorial, ja que podria pressionar també els editors per marcar els preus dels llibres.

Els llibres en català

La posició entre els dos presidents d'aquests gremis és també oposada. El president del Gremi de Llibreters opina que en la "immensitat" del catàleg d'Amazon el llibre en català quedarà "arraconat" i serà "apartat" progressivament pel pes de la literatura que més beneficis dóna, "que és en castellà". Mallafrè, per la seva banda, no hi veu cap problema en particular. Creu que el problema dels llibres en català a Amazon "és el mateix que tenen en el conjunt de la xarxa" i que en aquest web no hi tindran cap desavantatge específic.

stats