Publicitat
Publicitat

59È FESTIVAL DE CINE DE SANT SEBASTIÀ

Isaki Lacuesta i Manuel Huerga presenten nous films

Arrenca un prometedor Festival de Sant Sebastià

L'edició 59a del Festival de Sant Sebastià estrena director, José Luis Rebordinos, i enceta una inèdita aposta pel cinema de gènere. A més, hi ha una gran presència catalana en el conjunt del festival.

Avui comença una nova edició del Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià, el més important en pressupost i projecció de l'Estat i l'únic del territori espanyol que comparteix amb Canes, Berlín i Venècia la certificació de festival de classe A. Serà la primera edició dirigida per José Luis Rebordinos, el nomenament del qual va enfrontar l'Institut del Cinema espanyol, que llavors dirigia Ignasi Guardans, i el patronat del festival, valedor de Rebordinos. El nou director es fa càrrec del festival en un moment delicat, amb el repte de capejar les retallades del ministeri i la competència dels festivals de Venècia i Toronto.

Sant Sebastià va escenificar el curs passat el començament de la ratxa triomfal del cinema català amb el premi a la interpretació de Nora Navas per Pa negre , l'especial del jurat per a Elisa K i la millor fotografia per a Aita , en una Secció Oficial en què també es va presentar fora de competició el documental Bicicleta, cullera, poma . Enguany, la presència del cinema català no és tan aclaparadora en la Secció Oficial -tan sols hi ha un títol-, però sí en el conjunt d'un festival en què es projectaran fins a 12 films de producció catalana. Al capdavant d'aquesta representació hi ha dos noms propis: Isaki Lacuesta i Manuel Huerga. L'un presenta a la Secció Oficial l'esperada Los pasos dobles , rodada a Mali amb Miquel Barceló i lliurement inspirada en la biografia de l'escriptor i pintor francès François Augiéras, i l'altre estrenarà 14 d'abril. Macià contra Companys , una ficció disfressada de documental que analitza les turbulències d'un episodi cabdal de la història de Catalunya: la proclamació de la República Catalana el 14 d'abril del 1931.

Però no acaba aquí la representació catalana, a Sant Sebastià s'estrenarà també el llargmetratge col·lectiu Puzzled love , un experiment firmat per 13 alumnes de quart curs de l'Escac que explica una història d'amor al llarg de tretze mesos, cadascun dels quals dirigit pel seu corresponent director. I també farà la seva presentació pública Arrugas , un producció animada de Cromosoma Films que adapta la novel·la gràfica de Paco Roca sobre l'Alzheimer, guardonada amb el Premio Nacional de còmic el 2008.

Una Concha competida

San Sebastià ha triat autors coneguts a l'hora de confeccionar la Secció Oficial: Hirokazu Koreeda, habitual del festival, lluitarà amb Kiseki pel premi que ja s'hauria d'haver endut el 2008 per Still Walking , i Arturo Ripstein perseguirà la seva tercera Concha d'Or amb Las razones del corazón , una adaptació lliure de Madame Bovary . També es podria dir que és de la casa el prestigiós director anglès Terence Davis, a qui el festival va dedicar una retrospectiva en la 56a edició i que ara competirà amb The deep blue sea , una adaptació d'una peça teatral protagonitzada per Rachel Weisz.

A banda de Los pasos dobles , el cinema espanyol també lluitarà per la preuada Concha amb La voz dormida , el drama de Benito Zambrano sobre la Guerra Civil que és precandidat a representar Espanya als Oscars; amb No habrá paz para los malvados , d'Enrique Urbizu, un fosc i sec noir protagonitzat per José Coronado que pot convertir-se en la sorpresa del festival, i amb el thriller fantàstic protagonitzat per Clive Owen Intruders , del canari Juan Carlos Frenadillo. Els últims títols fan palesa l'obertura de la Secció Oficial cap al cinema de gènere i, per extensió, la del cine espanyol i la del mateix festival, on campen Nicolas Winding Refn amb Drive i Johnnie To amb A life without principle .

San Sebastià disposa enguany d'una oferta variada i completa, retrospectives de luxe -Jacques Demy, el nou cine digital xinès, noir nord-americà de les últimes dècades- i fruits dels millors festivals del món que, de ben segur, satisfaran l'apetit cinèfil més exigent.

Més continguts de