Música
Cultura 01/08/2017

Barcelona sona més enllà de les sales

Propostes de concerts com Sofar Sounds i Indies Keeping Secrets advoquen per les distàncies curtes i les experiències úniques

Marta Terrasa
5 min
Barcelona sona més enllà de les sales

Barcelona“Hem crescut amb el Primavera Sound i tots els altres festivals, però a mesura que ens hem fet grans, ens agrada menys aquesta manera de viure la música”, asseguren els creadors d’Indies Keeping Secrets (IKS). I afegeixen: “Volíem fer alguna cosa diferent, que no fos veure els teus músics preferits a 400 metres i envoltat per milers de persones”. Indies Keeping Secrets és una iniciativa que va començar fa quatre anys a Barcelona. Ofereixen concerts per a 60 persones en espais inusuals i on no se sap qui actuarà fins que apareix l’artista en qüestió. Els seus fundadors demanen mantenir els seus noms en l’anonimat, perquè l’únic que importa és la música, “no qui hi ha al darrere”.

IKS no és l’única iniciativa decidida a portar la música fora de les sales i els festivals. En els últims anys han sorgit més propostes que opten per les distàncies curtes, pel minimalisme i l’exclusivitat. Però, sobretot, volen retornar el protagonisme a la música. A Barcelona en destaquen quatre que, cadascuna a la seva manera, contribueixen a fer més fort i visible el ric teixit musical de la ciutat: Balcony TV Barcelona, Sofar Sounds, Indies Keeping Secrets i Live The Roof.

Música sense interferències

Algú et tira una cervesa a sobre mentre intenta anar fins a l’altre costat de la sala, el grup d’amics no para de fer-se selfies d’esquena a l’escenari i el xivarri constant no et deixa sentir gairebé res. Aquesta escena tan comuna va ser el detonant que va empènyer el nord-americà resident a Londres Rafe Offer a crear Sofar Sounds l’any 2010. Segons Offer, Sofar és “un esdeveniment íntim on els millors grups emergents actuen davant d’un públic amant de la música”. A Barcelona hi són des del febrer del 2013 i es van estrenar amb Mates Mates, Berlinist, Olivemoon i La Sentina. Per a Anna Ibarzabal i Roberto Esposito, dos dels seus responsables inicials, Sofar representa “una oportunitat única”, ja que el contacte entre públic i artista fa que es creï “una atmosfera íntima i exclusiva”. Per poder assistir com a espectador a un dels seus concerts gratuïts, només cal apuntar-s’hi a través de la web. El funcionament és similar al d’Indies Keeping Secrets, tot i que aquests cobren els concerts a taquilla inversa “per poder pagar els artistes”, diuen els organitzadors d’IKS.

Aquestes iniciatives comparteixen el propòsit d’oferir experiències que van més enllà del típic concert. Per a IKS, un dels factors que ho fan possible és el fet d’“eliminar totes les barreres que separen el músic del públic”. Per això “no hi ha ni alçades ni distàncies”, ni escenaris com a tals. “L’exclusivitat i la manera de programar el concert fa que sigui una alternativa als concerts tradicionals”, diuen els organitzadors de Sofar Barcelona, i afegeixen que “el factor sorpresa” submergeix el públic dins de l’escena emergent. Una mica diferent és la proposta de 43 Live The Roof: concerts de pagament (17-29 euros) de grups consolidats davant d’un públic reduït. Russian Red, L.A., Bebe i Mikel Erentxun són alguns dels artistes que han passat pel terrat de l’Hotel Havana Silken. En aquest cas, si bé no fa la funció d’aparador o de radar de grups emergents, sí que possibilita una experiència tête-à-tête per als fans.

Però, si es parla de radar, és obligatori esmentar el canal de YouTube de Balcony TV Barcelona. Es tracta d’una plataforma de difusió musical que va començar l’any 2006 a Dublín amb artistes com Mumford & Sons, Ed Sheeran i Biffy Clyro. Actualment estan presents en més de trenta països i han emès 16.000 episodis que acumulen més de 100 milions de visites. 230 d’aquests 16.000 capítols estan gravats a Barcelona, on porten actius des del febrer del 2013. El responsable de Balcony TV Barcelona, Ruben Ginestós, va decidir adoptar el format a la ciutat perquè tenia “la necessitat de mostrar el talent dels altres”.

El tocadiscos amb vistes

Ginestós assegura que té “una visió molt romàntica de la difusió per internet”, i fa uns anys, acompanyat de la mànager Maria Blay i un equip de tècnics de so i de presentadors amateurs, va engegar aquest projecte “per amor a l’art”, per mostrar el talent local i “de tots els que passaven per la ciutat”. Balcony TV té un funcionament senzill i fresc: grups novells interpreten una cançó en un balcó amb vistes de la ciutat i al final hi ha una petita entrevista. Tot està gravat en pla seqüència, cosa que fa que aquell moment i aquella actuació “no es tornin a repetir mai més”, diu Ginestós. El productor recorda moltíssimes anècdotes que han passat durant els cinc minuts que sol durar un episodi i creu que part de l’èxit del programa són “les propostes musicals”, que van des de l’ indie fins al trap, passant pel punk o la música d’arrels.

En un moment en què els vídeos monopolitzen bona part del contingut a la xarxa, propostes com les de Balcony TV Barcelona encaixen amb les demandes d’un públic que consumeix música des del sofà, segueix festivals en streaming i amenitza sopars amb playlists de vídeos. Per a Ginestós és gratificant saber que cada setmana pots trobar “un grup que segurament no coneguis gravat amb molt bona qualitat d’imatge i so”, cosa que, per desgràcia, “no tots els mitjans poden oferir”. “Hem jugat molt fort la carta de descobrir artistes. Ara mateix hi ha festivals que programen artistes que només tenen aquest vídeo, com Intana o Cor Blanc”, explica.

Roberto Esposito creu que “totes les propostes com Sofar Sounds col·laboren al creixement musical de la ciutat”. Iniciatives que s’han convertit en un aparador de l’escena emergent i abanderades de l’opció de degustar la música en les distàncies curtes i en petit comitè. “Barcelona té una oferta cultural brutal”, diuen Indies Keeping Secrets, i no es pot competir amb els “grans noms” que van als festivals i les sales. “Juguem amb l’oportunitat de poder viure una experiència diferent; de ser part d’un fet exclusiu”. I que la música soni per sobre de qualsevol altre soroll blanc. Una experiència a l’abast de molts, a només un parell de clics de distància.

Quan amb un concert ja no n’hi ha prou

A partir del mes de setembre el format d’Indies Keeping Secrets canvia per donar pas a petits festivals trimestrals. El funcionament és similar al dels concerts, on el públic interessat s’apunta en una llista de correu. El festival comptarà amb cinc artistes que actuaran en cinc espais singulars. L’abonament costarà 25 euros. I, atenció, també a l’edició de novembre, que serà en clau femenina.

D’altra banda, Sofar Sounds anuncia la col·laboració amb Amnistia Internacional sota la iniciativa Give a home. El 20 de setembre milers d’artistes de tot el món actuaran en 300 ciutats amb l’objectiu de recaptar fons per als refugiats. A Barcelona un total de cent afortunats espectadors podran veure Mishima, La Casa Azul i un artista més per confirmar al menjador d’una casa emblemàtica de la ciutat. The National, Ed Sheeran o Daughter són alguns dels artistes internacionals que també formaran part d’aquesta iniciativa global. Per participar-hi o fer una donació, visiteu la pàgina web de Sofar Sounds.

stats