TEATRE
Cultura 10/09/2012

La Beckett aposta pels autors italians

Davide Carnevali porta a la Sala Beckett la història d'un home que perd la memòria. L'autor qüestiona la possibilitat de reconstruir el nostre passat i planteja una realitat amb múltiples versions.

Sílvia Marimon
2 min
Artur Trias és un home que ha perdut la memòria i intenta recuperar-la amb l'ajuda del seu fill i un metge.

BARCELONALa dinàmica Sala Beckett, pionera de les sales alternatives a Espanya, ha decidit començar una nova temporada teatral, assetjada per les retallades i l'increment de l'IVA, amb autors italians del segle XXI. L'encarregat d'inaugurar-la és l'autor d'origen italià Davide Carnevali. Carnevali, que viu i treballa entre Buenos Aires, Berlín i Barcelona, porta a l'escenari Variacions sobre el model de Kraepelin , la història d'un home, interpretat per l'actor Artur Trias, que perd la memòria. El seu fill i un metge intentaran ajudar-lo a recuperar els seus records. "Ell, però, no pot posar un ordre cronològic als seus records, ni establir una relació entre la causa i l'efecte", explica Davide Carnevali.

La identitat

La lluita d'aquest home que perd la memòria, però no la identitat, serveix a Carnevali per explicar la història col·lectiva d'Europa: "És una reflexió de com intentem construir la nostra visió del món i del passat a través del llenguatge", reflexiona l'autor. "La realitat sempre va molt més enllà, és impossible atrapar-la amb el llenguatge, els pobles poden canviar de nom i de fronteres, però conserven la seva identitat", conclou.

El text de l'autor italià degenera com ho fa la memòria d'una persona afectada per una demència: canvien els noms de les persones, els seus rols, el paper que han jugat a la vida del personatge interpretat per Artur Trias. A l'escenari es capgira la funció dels objectes. Els detalls reals i imaginaris es confonen. "He donat llibertat al director -Carles Fernández Giua- perquè canviï l'ordre dels fragments del text i jugui amb ells", assenyala Carnevali. Portar a escena la desmemòria, però, pot ser complex: "No hi ha una sola veritat, sentim diferents versions del passat, en una escena veiem una cosa i en l'altra veiem just el contrari", explica l'autor. Carnevali no posa les coses fàcils a l'espectador : "Mai arribem a saber quina és la veritat, és l'espectador qui decideix a qui creure", alerta l'autor italià.

Variacions sobre el model de Kraepelin va ser premiada el 2009 al Theatertreffen de Berlín i va guanyar el Premio Riccione per il Teatro. El mateix any va rebre el Premio Sassetti Cultura per l'obra breu Calciobalilla . L'últim text de Carnevali, Sweet home Europa , es va estrenar el 2012 amb una producció del Schauspielhaus Bochum.

El cicle d'autors italians continuarà amb La festa , de l'autor Spiro Scimone i amb la direcció d'Orlando Arocha. Scimone mostra el dramatisme d'una família que parla per parlar i no s'escolta.

La rellevarà V í speras de la beata virgen , d'Antonio Tarantino i dirigida per Jordi Prat i Coll. Tarantino es va inspirar en un fet real per escriure la seva obra: la història d'un noi que s'havia prostituït transvestit prop de la caserna en què havia fet el servei militar. Una decisió que el va enfrontar amb el seu pare. El noi, que a la vida real era veí de l'autor italià, es va acabar tirant per una finestra.

stats