Publicitat
Publicitat

CINEMA

La Berlinale, un festival a la recerca de la felicitat

Política, immigració i sèries de televisió marquen una cita en què George Clooney posa el glamur

Si un festival europeu presumeix de no donar l’esquena a la realitat és la Berlinale. Així que, amb el drama dels refugiats trucant a les portes d’Europa, era previsible que el problema de la immigració es convertís en l’eix de la 66a edició del Festival de Berlín, que se celebra des d’avui fins al 21 de febrer a la capital alemanya. Però no només centrant-se en la tragèdia dels refugiats, sinó en tota la diversitat del fenomen migratori. “Ho farem des de la perspectiva del dret a la felicitat o a la mera supervivència de tot ésser humà”, prometia en la presentació del festival el seu director, Dieter Kosslick.

L’exemple esgrimit per Kosslick és Fuocoammare, un documental de l’italià Gianfranco Rosi (Lleó d’Or a Venècia pel documental Sacro GRA ) sobre immigrants atrapats a Lampedusa, però també serviria Soy Nero, en què un espalda mojada travessa el desert a la recerca d’una vida millor als Estats Units. La política també traurà el nas a través del documental Zero days, que revela com els serveis secrets americans i israelians van crear un virus troià per sabotejar el programa nuclear iranià; Michael Moore posa en evidència l’afició a envair països dels Estats Units en el documental Where to invade next?,i Spike Lee denuncia la violència als barris marginals de Chicago a Chi-Raq, una peculiar versió musical de Lisístrata.

Ave, Clooney!

La felicitat del festival també passa pel glamur que aportaran George Clooney i els Coen, que inauguren el festival demà amb la sàtira ambientada en el Hollywood clàssic Ave, César!, per on també desfilen Scarlett Johansson, Josh Brolin i Tilda Swinton. La Berlinale també acollirà la personal aproximació a la ciència-ficció de Jeff Nichols a Midnight special, la trobada entre la diva Isabelle Huppert i la jove cineasta francesa Mia Hansen-Love a L’avenir i la comèdia romàntica Maggie’s plan, amb Greta Gerwig fent de noia decidida a tenir un fill per inseminació artificial fins que coneix un professor d’antropologia interpretat per Ethan Hawke.

Dues grans figures de les lletres nord-americanes són objecte d’atenció de dos autors britànics: a Genius, debut en cinema del dramaturg anglès Michael Grandage, explora la relació entre Thomas Wolfe (Jude Law) i el seu editor i figura paterna, Max Perkins (Colin Firth); i el prestigiós Terence Davies dirigeix el biopic A quite passion, sobre la poeta Emily Dickinson. I més combinacions literàries curioses: el francès Vincent Perez adapta la novel·la de l’alemany Hans Fallada Sol a Berlín amb dos actors anglesos, Emma Thompson i Brendan Gleeson.

No hi haurà gaires vaques sagrades: el veterà André Téchiné, que presentarà Quand on a 17 ans ; el director de fotografia alemany Michael Ballhaus, premiat amb l’Ós d’Or honorífic, i Meryl Streep, que presidirà el jurat internacional. L’actriu haurà d’enfrontar-se a un dels títols més esperats -i temuts- de la competició: A lullaby to the sorrowful mystery, del filipí Lav Diaz, de vuit hores i tres minuts de durada. Més concisa és la representació catalana: el curt de Damià Serra En la azotea i el documental Campo a través, en què Pep Gatell (director artístic de La Fura) explora les entranyes del restaurant basc Mugaritz.

El festival continua la seva aposta per la televisió i estrenarà la segona temporada de Better call Saul, el thriller The night manager a partir de John Le Carré, amb Tom Hiddleston, i la comèdia Love Nina, amb guió de tot un Nick Hornby.

Més continguts de