Publicitat
Publicitat

ARTS ESCÈNIQUES

Hausson protagonitza l'últim espectacle del teatre fundat per Joan Brossa

'Bye bye', Espai Brossa

L'entranyable Espai Escènic Joan Brossa tancarà la seu dels últims 14 anys, al Born, amb un muntatge de màgia de Hausson. La bona notícia és que reobriran al setembre en un espai més gran, La Seca.

El desembre del 1997 va obrir al carrer Allada Vermell del Born un teatret anomenat Espai Escènic Joan Brossa. "Va ser amb una copa de vi a la mà. Joan Brossa, Jesús Julve (Hausson) i jo -explica l'actor i director Hermann Bonnín- discutíem sobre el fet que les obres de teatre d'en Brossa, que té una extensa producció dramatúrgica, no es representaven. Vam decidir que caldria fer un teatre i va quedar així". El teatre només tenia 60 localitats, però Brossa l'anomenava "el meu nacionalet", potser perquè es va obrir tres mesos després que Flotats inaugurés el Nacional gran. Es proposaven estireganyar les cotilles del teatre català que llavors (i encara ara) era habitual representar: "Voldríem que el nostre ambient teatral fos més elàstic i el risc i l'aventura creativa no haguessin de ser tan contradictoris en la seva justificació de límits", escrivia Brossa en un manifest fundacional.

Un any i mig després d'obrir l'Espai Brossa moria l'artista que hi dóna nom i Bonnín i Julve, un actor i un mag que no tenien cap intenció de dedicar-se a la gestió teatral, van tenir clar que calia mantenir en peu el teatre i la tasca, de vegades desesperant, de donar a conèixer dramatúrgies oblidades (de Palau i Fabre a Maeterlink, passant pel gènere del grand gignol ), les avantguardes i la figura de Joan Brossa.

La seva tossuderia no s'ha acabat, malgrat que catorze anys després, el 24 de juliol, tancaran definitivament la portalada de fusta vermella del teatre. L'esperit Brossa es trasllada a un palau molt pròxim, a la casa de la moneda La Seca, on Brossa donarà nom a la sala gran, de 200 localitats, a partir del setembre. Aquesta fàbrica de creació i exhibició inaugurarà per la Mercè amb 12 hores de màgia .

La màgia pot ser poètica

L'Espai Brossa ja es va inaugurar amb l'espectacle de màgia Poemància , que va signar Joan Brossa i va interpretar Hausson. Ell mateix s'acomiadarà amb Bye bye: "És un recull dels millors efectes de tots els espectacles que he presentat aquí, i en són vuit -va explicar ahir el mag-. No és una obra autobiogràfica ni nostàlgica, és la més complexa i difícil que he fet tècnicament".

Hermann Bonnín s'ha encarregat de la direcció d'un muntatge amb un fil argumental prou lleuger -l'abandó de la partenaire del mag- per poder passar fàcilment per la manipulació de cartes, boles i monedes, la màgia general i les grans il·lusions. Els espectacles de Hausson parteixen dels referents clàssics -Houdin, Méliès i Fregoli- i destil·len sempre un alt component teatral. "Ara hi ha una gran oferta de màgia contaminada pel gènere còmic, en què la màgia només és un embolcall. Hausson sempre l'ha vista com un gènere artístic, poètic, amb un imaginari", el va afalagar Bonnín a la presentació del muntatge, que forma part del festival Grec.

"Brossa és qui recupera gèneres com la màgia, el music-hall , el transformisme i fins i tot l'estriptis, que formaven part de la barraca de circ, i amb la seva reformulació fa que esdevinguin espectacles teatrals que enllaçen la cultura popular amb la mentalitat més avançada", diu Bonnín. Els seus hereus, a La Seca, ho podran dir més alt i més fort.

Més continguts de