Cultura 17/05/2011

El CaixaForum explora el vessant més oníric del cinema

Arriba a Barcelona la segona part de l'exposició 'L'efecte del cine. Il·lusió, realitat i imatge en moviment', dedicada en aquesta ocasió, després d'haver abordat la realitat, al somni

Acn
2 min
Rheinmetall/Victoria 8, 2003, de Rodney Graham

BarcelonaL'exposició L'efecte del cine. Il·lusió, realitat i imatge en moviment es va plantejar en dues parts diferenciades, una dedicada al realisme cinematogràfic i l'altra al seu vessant oníric, amb l'objectiu d'explorar la influència del cinema i la imatge en la cultura contemporània. Presentada a Madrid la primera part, ara arriba al CaixaForum la segona, Somni, que aprofundeix en racons obscurs de la imaginació. Tretze artistes seleccionats transporten l'espectador cap a diferents nivells de realitat en un recorregut de peces digitals, projeccions de gran format o instal·lacions en què pot participar el visitant. La mostra s'inaugura aquest dimarts i es podrà visitar fins al 4 de setembre. Aquesta mostra, coorganitzada per l'Obra Social "la Caixa" i el Hirshhorn Museum and Sculpture Garden de la Smithsonian Institution (Washington D.C.), està comissariada per Kerry Brougher, Anne Ellegood, Kelly Gordon i Kristen Hileman.

La primera part es va poder veure a Madrid, on es va inaugurar al mes de gener, centrada en la relació entre ficció i realitat. La segona "entrega" de l'exposició, centrada en la vessant onírica i les possibilitats evocadores i fantasioses de la imatge audiovisual, es remet, com la primera, a la idea que "el cinema avui és a tot arreu". En conseqüència, el llenguatge cinematogràfic ha esdevingut "un element clau per entendre l'art i la cultura", assenyala la sinopsi argumental de la mostra.

Com en la primera part (Realitat), artistes contemporanis ajuden a la reflexió, mitjançant imatges documentals i instal·lacions multimèdia que parlen a l'espectador d'idees universals. Els artistes representats són: Andy Warhol, Douglas Gordon, Bruce Conner, Rodney Graham, Tacita Dean, Christoph Girardet, Anthony McCall, Kelly Richardson, Michael Bell-Smith, Saskia Olde Wolbers, Siebren Versteeg, Wolfgang Staehle, Teresa Hubbard i Alexander Birchler.

Cal recordar que l'any 2005 l'Obra Social "la Caixa", en col·laboració amb el Centre Georges Pompidou (París), van presentar el projecte Temps de vídeo. 1965-2005, que va ser un dels referents dels comissaris responsables de L'efecte del cine. Il·lusió, realitat i imatge en moviment a l'hora d'organitzar l'exposició.

Projeccions –com Sleep, d'Andy Warhol, una confessió d'amor al seu amant, gravat mentre dorm, o l'inquietant Release, de Christoph Girardet, que manipula quatre preses del clàssic King Kong a base de repeticions– i instal·lacions –l'Off Screen de Douglas Gordon, que projecta la imatge d'un teló vermell sobre una cortina en la qual es projecten les figures dels visitants, o l'enginyós joc de Rodney Graham a Rheinmentall/Victoria 8, que confronta dos objectes obsolets com un vell projector i una màquina d'escriure– van trenant l'inquietant i reflexiu recorregut que constitueix aquesta exposició.

stats