02/09/2016

La Camerata 432 tanca la Schubertíada

2 min
Laia Puig, violoncel·lista de la Camerata 432, la formació que aquest dissabte tancarà la 24a edició de la Schubertíada de Vilabertran.

BarcelonaJordi Roch, fundador i impulsor infatigable de la Schubertíada, va pensar que al festival de Vilabertran li calia una orquestra per tocar amb regularitat el repertori orquestral i operístic de Schubert. D’aquella necessitat va néixer l’any 2009 la Camerata de la Schubertíada, que després es va convertir en la Camerata 432, una formació de corda amb vida més enllà del festival empordanès, però sempre fidel a la cita estiuenca de Vilabertran. També aquest any, perquè aquest dissabte protagonitzaran la cloenda de la 24a edició amb un concert compartit amb el violinista serbi Gordan Nikolic.

“És un plaer molt gran treballar amb el Gordan Nikolic, perquè és capaç de trencar-te tots els esquemes. És un humanista, un pensador, i treballar amb ell ens està fent evolucionar com a grup”, diu la violoncel·lista Laia Puig (Cervera, 1980), directora artística de la Camerata 432. Amb Nikolic, concertino de la Simfònica de Londres i director musical de la Nederlands Kamerorkest, interpretaran un programa amb la Suite per a orquestra de cordes, JW 6/2, de Janáček, el Rondó per a violí i orquestra, D.438, de Schubert, i la Serenata per a corda en do major, op. 48, de Txaikovski.

“Teníem ganes d’incloure-hi una peça de Schubert i hi vam proposar el Rondó. També volíem agafar obres que no haguéssim tocat, com la de Txaikovski, que és molt idònia per a un festival d’estiu. I Janáček ens agrada molt; té dues suites per a orquestra de corda que es toquen poc però que mereixen que s’interpretin més”, explica Puig sobre el repertori del concert de cloenda de Schubertíada.

Autogestió i qualitat

La Camerata 432 té una plantilla flexible de 21 músics, d’entre 30 i 40 anys. “Som gent que hem estudiat a l’estranger i que ens hem anat trobant tocant arreu”, diu Puig, directora artística nominal d’un projecte que funciona de manera autogestionada pels mateixos músics, “sense ajudes ni públiques ni privades”. De fet, en la Camerata 432 preval la col·lectivitat i el diàleg. “Vuit dels músics formen una comissió artística i prenem les decisions logístiques i artístiques, i les col·laboracions, a través del diàleg, pensant sempre en el bé de l’orquestra i fent les coses de manera orgànica”, explica la violoncel·lista. Aquesta organització és conseqüent amb una manera de treballar destinada a “crear un espai propi per fer coses que valen la pena, perquè si no paguen la pena no cal tant esforç”.

“No es tracta de fer molts projectes, però sí que els que fem siguin de molta qualitat”, assegura Puig. Per això van construint un repertori d’acord amb les necessitats de la formació, i sempre pensant “en la millora de l’orquestra”. La mateixa filosofia segueixen amb els solistes amb qui volen col·laborar. Així ho han fet amb Nikolic.

stats