MÚSICA
Cultura 03/09/2015

Cançons d’enaltiment i de protesta per la Diada

El Born acull l’espectacle ‘Seguem arran!’, que complementa una exposició sobre ‘Els segadors’

Xavier Cervantes
3 min
L’exposició Bon cop de falç. La història d’un himne es pot visitar al Born Centre Cultural.

BarcelonaSeguem arran! Quinze himnes i una cançó eròtica és el títol de l’espectacle musical que se celebrarà el 8 de setembre al Born Centre Cultural. Arnau Tordera (del grup Obeses), Miquel Gil, Jordi Fàbregas, Mariona Sagarra i el tenor Roger Padullés posaran la veu en un concert en què també actuaran l’actor Joan Crosas, la Coral Cantiga i la Simfònica de Cobla i Corda de Catalunya sota la batuta de Francesc Cassú, que també és el director de l’espectacle. El repertori, que va des de La santa espina i El cant de la senyera fins a La fera ferotge i L’estaca, el conformen composicions “essencials per entendre la història del nostre país i la seva construcció a partir de les diverses realitats”, segons va explicar ahir el comissionat d’Estudis Estratègics i Programes de Memòria de l’Ajuntament de Barcelona, Xavier Domènech.

Els himnes, arranjats per a l’ocasió per Cassú i Adrià Barbosa, són peces que han contribuït a configurar un relat musical lligat a diferents conjuntures històriques. I la cançó eròtica fa referència a l’origen “amorós” de l’himne nacional de Catalunya, tal com va explicar Jaume Ayats al llibre Els Segadors. De cançó eròtica a himne nacional (L’Avenç, 2011). Sí, abans de ser una imatge de resistència contra l’opressió, la falç era una metàfora inequívocament sexual.

La recerca musicològica d’Ayats, director del Museu de la Música, ha inspirat tant el concert com l’exposició Bon cop de falç. La història d’un himne, que es pot visitar a la sala Dalmau del Born Centre Cultural fins al 27 de setembre. “Els detalls emotius són els que acaben quedant a la pell i a la memòria de la gent”, diu Ayats. Sempre atent a l’ús social de la música, el director del Museu de la Música ha assessorat l’exposició comissariada per L’Avenç, Clack i el Grup Enderrock i estructurada en quatre blocs que tracten sobre “l’origen d’ Els Segadors, els principals episodis històrics que el contextualitzen, el seu ús i el plantejament del sentit de la seva vigència”.

Les emocions que remenen les cançons triades per a l’espectacle Seguem arran! transiten de l’amor i l’enaltiment a la protesta i la rauxa. Peces com L’emigrant, La muixeranga, La balanguera i D’un temps, d’un país compartiran protagonisme en un concert que tindrà dos passis, un a les 20 hores i un altre a les 22 h, i que acabarà amb Els Segadors. El preu de les entrades és de 10 euros anticipades i 15 euros a la taquilla el dia de l’espectacle. “Les entrades per al primer passi ja estan pràcticament exhaurides”, informa Domènech, que afegeix que “es preveu que es pugui fer una gira d’aquesta producció”. I afegeix: “És a dir, que això no acabi en aquests actes de l’Onze de Setembre al Born, sinó que sigui l’inici d’una producció que esperem que tingui èxit i que pugui ser gaudida arreu del país i més enllà si fa falta”.

Internacionalitzar el Born

Coincidint amb la presentació de Seguem arran!, Xavier Domènech va explicar que l’Ajuntament de Barcelona està “explorant” dues línies de treball per a la nova etapa del Born Centre Cultural: internacionalitzar-lo en el context dels grans equipaments culturals i fer-lo “centre de referència en polítiques actives en temes memorials”. Domènech assegura que el centre és una prioritat per a Barcelona per la càrrega simbòlica i pel potencial, i considera que ha d’anar més enllà de la celebració del Tricentari i augmentar la interacció amb els barris.

stats