01/04/2012

Cantants virtuals que afinen com humans

3 min
ELS CREADORS DE 'LA VEU' Jordi Bonada, Oscar Mayor, Jordi Jané  i Merlijn Blaauw. A sota, un concert de Hatsune Miku i la 'catalana' Clara.

BARCELONAEscull una melodia, introdueix una lletra i digues a la Clara o al Bruno que et cantin la cançó des del teu ordinador. La Clara i el Bruno són la parella de cantants virtuals dissenyats per Voctro Labs, una empresa puntera en tecnologies de processament de veu fundada el desembre del 2011 per quatre investigadors del Grup de Tecnologia Musical (MTG, pel nom en anglès) de la Universitat Pompeu Fabra: Jordi Bonada, Jordi Janer, Oscar Mayor i Merlijn Blaauw (holandès).

"Fa temps que existeixen les tècniques per reproduir sons d'instruments musicals per ordinador, com una guitarra elèctrica o un teclat, però nosaltres hem aconseguit processar la veu humana", explica Bonada, doctorat en informàtica i autor de més de 40 patents. L'any 2003 un equip d'investigadors de la MTG, Bonada inclòs, va participar en un projecte cofinançat per l'empresa japonesa Yamaha per desenvolupar veus virtuals per ordinador. Així va néixer Vocaloid, un software que permet als usuaris que els seus cantants virtuals favorits interpretin una composició, simplement aportant la lletra i la melodia.

Hatsune Miku, revolució al Japó

Al Japó, Vocaloid, comercialitzat per Yamaha, "ha estat un fenomen de masses i ha revolucionat la manera de fer música", diu Bonada, de 38 anys i el més veterà de l'equip. La cantant virtual Hatsune Miku, inspirada en els manga, ha aconseguit tanta fama que a Tòquio s'organitzen concerts entorn d'un holograma gegant amb la seva forma.

L'èxit de l'aplicació al mercat asiàtic va impulsar els quatre investigadors a crear una spin-off del MTG amb l'objectiu de comercialitzar tecnologies de processament de veu i àudio per al mercat castellanoparlant. Els primers productes de Voctro Labs són la Clara i el Bruno, dos cantants virtuals programats a partir de la gravació de veus i teixits vocals de dos cantants de carn i ossos, de parla hispana. "Si a Hatsune li donessis una lletra en espanyol et cantaria amb accent japonès", assegura Mayor, enginyer informàtic i saxofonista en les seves hores lliures.

Dos cantants per 140 euros

Descarregar-se la Clara i el Bruno costa 140 euros (80 euros si s'adquireixen per separat). L'objectiu de Voctro Labs és aconseguir 1.000 usuaris a finals d'any. "El pitjor obstacle és la pirateria", reconeix Janer, de 36 anys. "L'usuari que ens pirateja no entén que si no paguen ens quedarem sense recursos per millorar el producte o inventar un nou cantant virtual", afegeix Janer. I, arronsant les espatlles, conclou: "Com que no podem fer res per frenar-ho, preferim centrar-nos a com premiar els nostres usuaris legals". Per exemple, regalar entrades per a concerts virtuals.

L'aplicació va destinada principalment a la indústria de l'entreteniment (cine, música, videojocs), però s'ha detectat un potencial de creixement en el camp de l'educació i la música experimental. "La Clara i el Bruno poden cantar més bé que un cantant amateur", bromeja Mayor. Els quatre tècnics asseguren que, donada la tendència actual als estudis de gravació de sintetitzar les veus dels cantants, si escoltéssim una cançó de Vocaloid per la ràdio difícilment percebríem que no és real. Aprofitant col·laboracions anteriors entre el MTG i Hollywood, Voctro Labs també comercialitzarà un software de transformació de veus amb patent pròpia (Kaleivoicescope) adreçat a la indústria del cinema i l'animació, que serveix per manipular el timbre vocal dels actors.

Al món hi ha altres empreses dedicades a desenvolupar tecnologies de processament de veu, però Voctro Labs ha estat la primera a comercialitzar cantants virtuals específics en castellà. Els mercats prioritaris de Voctro Labs són Mèxic i els Estats Units, on hi ha més penetració de les tecnologies i d'internet entre la població jove i els aficionats a la música. Los Angeles i Ciutat de Mèxic ja han acollit concerts virtuals de Hatsune Miku. "L'explosió de les xarxes socials té molt a veure amb l'èxit de Vocaloid al Japó i Corea del Sud", diu Mayor, que mostra el despatx nou de trinca a la incubadora d'empreses de la UPF al Poblenou.

stats