ARTS ESCÈNIQUES
Cultura 21/04/2015

El Cirque du Soleil ven la seva màgia a un grup inversor

La productora teatral més gran del món tanca l’operació per 1.400 milions d’euros

L.s.
3 min
El Cirque du Soleil ha presentat l’espectacle Kooza -que també s’ha vist a Port Aventura- al Royal Albert Hall el gener d’aquest any.

BarcelonaLa llum radiant que el Cirque du Soleil ha projectat durant 30 anys comença a mitigar-se. El seu fundador, Guy Laliberté, fins ara propietari del 90% de la companyia, ha venut la productora teatral més gran del món a un conglomerat d’empreses d’inversions encapçalada per la nord-americana TPG, i en què també tenen participacions la xinesa Fosun i el fons de pensions canadenc Caisse de Dépôt.

Laliberté va anunciar ahir en una conferència de premsa a Mont-real, on té seu la gegantina companyia, que ha trobat un comprador per garantir que el Cirque pugui continuar funcionant i per poder dedicar-se a altres reptes professionals. Laliberté va recordar que es tracta d’una màquina ben engreixada que ven 11 milions de tiquets cada any i que l’operació “portarà el Cirque du Soleil a la seva pròxima etapa d’evolució”.

El fundador, de 55 anys, ja havia revelat al juny la seva intenció de buscar compradors -llavors només comptava amb dos inversors minoritaris de Dubai-. La rumorologia s’havia disparat i finalment ahir va confirmar la jugada. No va revelar el cost de l’operació, però ha transcendit que podria ascendir a 1.400 milions d’euros. Ell es quedaria, a més, una petita participació de l’empresa, a la qual continuaria ajudant amb decisions creatives i estratègiques. El quarter general de l’empresa es mantindrà a Mont-real, on treballen 1.400 persones. El nou director executiu del circ serà Daniel Lamarre i el president Mitch Garber. Els seus objectiu són ampliar el creixent mercat xinès, vendre més entrades i expandir les llicències per a tercers.

De saltimbanqui a milionari

Malgrat que Laliberté defineixi el Cirque du Soleil com “una companyia creada amb la convicció que les arts i els negocis poden, junts, contribuir a fer millor el món”, el cert és que la venda de l’empresa és el punt final d’una història de ressons gairebé mítics: l’artista de carrer que es converteix en un multimilionari... gràcies al circ! Fa 30 anys, Laliberté era un dels vint artistes de carrer que recorria el poble de Baie-Saint-Paul, a prop del Quebec, amb xanques, fent malabars, equilibris, tocant i cantant. O això diu la llegenda: dos saltimbanquis van fundar la companyia de circ que revolucionaria el gènere i s’expandiria com a marca global arreu del món.

El primer espectacle, el 1984, va ser una creació per celebrar els 450 anys de la descoberta del Canadà. Des de llavors van encadenar espectacles i gires internacionals ( Le grand tour, We reinvent circus, Alegria, Saltimbanco, Quidam, etc.) i van inaugurar seus estables en ciutats com Orlando i Las Vegas. Ciutat per on passaven, ciutat que es rendia als seus peus i omplia la gran carpa amb entrades a preus considerables. La productora ha arribat a tenir 5.000 treballadors i 20 espectacles en actiu alhora a tot el món. Els han vist 155 milions d’espectadors a 40 països. Les xifres són astronòmiques, però ni així no s’han salvat de la crisi. El 2012 va ser el primer any que la companyia no va tenir beneficis. El 2013 va ser fatídic: van retallar 600 llocs de treball; al juny van patir el primer accident mortal de la seva història, que els va costar una multa ínfima (18.000 €) i una greu crisi d’imatge; van tancar els xous de Tòquio, Macau, Las Vegas i Los Angeles. Les gires s’han anat fent més curtes i, per tant, menys rendibles. Els últims anys a Barcelona ja no han vingut amb la carpa, sinó que s’han instal·lat al Palau Sant Jordi, per retallar despesa. Port Aventura, però, va signar l’any passat que tindria espectacles de la seva factoria fins al 2020.

stats