Publicitat
Publicitat

ARA LLEGIM

L'escriptora ha guanyat el Premi RBA de Novel·la Negra amb 'Niebla roja'

Patricia Cornwell: "El factor humà és determinant"

L'escriptora Patricia Cornwell, guanyadora de l'últim Premi Internacional de Novel·la Negra RBA amb 'Niebla roja', una nova entrega del seu detectiu forense Kay Scarpetta, pensa que el personatge evolucionarà al ritme del món i per aquesta raó cada vegada se centra "més en la seva ment i no tant en el crim"

En un cap de setmana a Londres, Cornwell rep la premsa en l'íntim Saló Mikado de l'Hotel Savoy, un luxe que no entra en contradicció amb tot el que envolta l'escriptora nord-americana, escortada en tot moment per assessors d'imatge i fins i tot un exmarine que vetlla per la seva seguretat. Sense sortir del guió previst, Patricia Cornwell, una de les grans 'dames' del crim, confessa: "El que més m'interessa és Scarpetta, com funciona la seva ment i com s'enfronta a les diferents situacions i els diferents personatges, i no tant el crim o els mètodes científics ".

En la seva opinió, i és una cosa que es plasma en les seves novel·les, "el factor humà és determinant, perquè la ciència no resol els crims i si no hi ha les persones adequades dirigint la investigació, hi haurà problemes".

Davant d'altres autors que prefereixen anar directes a l'acció, Cornwell utilitza un estil molt descriptiu que submergeix el lector en cada ambient, una opció "deliberada" perquè "el lector percebi el que Scarpetta sent en aquest moment". Niebla roja, publicada abans a Espanya que als EUA, està poblada de dones malvades: la pertorbada Dawin Kincaid, que es troba en un hospital a l'espera de l'informe que determinarà si pot o no anar a judici, la seva mare Kathleen, o Lawler, que compleix una sentència de 20 anys per homicidi.

"Intento que la maldat es reparteixi de manera igual entre homes i dones, però el denominador comú del mal sempre és l'abús de poder i aquí les dones són dolentes perquè tenen el poder", comenta l'autora, per a qui "les dones són més perverses perquè pel seu instint maternal més agusat poden donar-li la volta i causar una pena, un dolor i un patiment més perdurables ".

Quan va començar a escriure el 1990 Postmortem, Cornwell es va convertir en precursora de l'ús de la ciència forense en el gènere policíac, cosa que després van popularitzar sèries televisives com CSI o Dexter. Segons la seva opinió, els lectors d'aquest subgènere "estaran més interessats en l'evolució dels personatges que no en els aspectes tecnològics".

Res sembla distreure Cornwell en la seva carrera literària actual, centrada gairebé en exclusiva a la sèrie de Kay Scarpetta, que ja té 19 lliuraments i per això no pensa a continuar dues sèries que va escriure. "Si hagués de continuar alguna, potser ho faria sobre Andy Brazil i Judy Hammer". I afegeix: "De moment, m'agrada molt escriure sobre Scarpetta, no m'avorreix i no pararé mentre estigui interessada en ella i els lectors la segueixin, i amb el temps ella anirà evolucionant al ritme dels canvis del món".

Admet Cornwell el tòpic que "la realitat supera la ficció i hi ha coses de la vida real que si les escrius en un llibre ningú les creuria". En canvi, la ficció supera la realitat quan assenteix que ha "ressuscitat" el personatge de Benton, que va morir fa vuit anys, perquè "sense ell, Scarpetta se sentia molt trista i també els lectors, i la trama funciona millor amb quatre protagonistes ".

Més continguts de