Publicitat
Publicitat

TEATRE

Christoph Marthaler torna a Temporada Alta amb una obra que ja té 15 anys

'Els viatges de Lina Bögli' ja és un clàssic d'un director suís, polèmic per les seves posades en escena estàtiques i plàstiques. O l'adores o l'odies. A Girona, ha seduït en les anteriors edicions

Els viatges de Lina Bögli serà la tercera obra de Christoph Marthaler que es pot veure a Temporada Alta. L'impacte de Maeterlinck i Platz Mangel, amb una estètica molt potent, personal i plàstica, va ser històric i va sumar-hi defensors acèrrims (i algun detractor). L'espectacle que es podrà veure aquest divendres i dissabte al Teatre de Salt no és una obra nova. És un espectacle que s'està representant des de fa 15 anys, gairebé amb el mateix repartiment, i que encara emociona i fa plorar els espectadors que la veuen per primer o segon cop. 

La protagonista és una dona que va existir de veritat a finals del segle XIX, una filla de camperols suïssos que va abandonar Cracòvia en solitari i va fer un viatge de deu anys, que la va portar d'Austràlia a Hawaii i nord-amèrica. Va sobreviure fent d'institutriu i va escriure les seves experiències en un diari, que és el que explica als espectadors. Els personatges masculins poden ser alumnes i viatgers que expliquen algunes experiències. Però no hi ha diàleg. "És un espectacle estàtic, com totes les seves obres, i amb música i cançons que són sinònim d'emotivitat. Però és diferent de la resta pel fet que hi ha una protagonista única", explica l'atriu Catriona Guggenbühl.

"Va ser una dona atípica per la seva època perquè viatja sense Easyjet, i en un punt ens assabentem de per què ho fa", diu l'actor Ueli Jäggi. "Per amor. per què si no?", afirma l'actriu i afegeix: "No era pionera ni feminista, perquè a Estats Units veu com voten les dones i ho troba malament". "No és una història d'herois, la gent s'hi identifica", coincideixen els protagonistes. "Perquè és una dona innocent davant la vida. Aquí seria un argument perfecte per a una telenovel·la, si no fos perquè aquesta dona és molt ingènua, en una època de sentiments de mentida", diu Jäggi. "I és més accessible que les altres obres de Marthaler", aseguren.

Més continguts de