CINEMA
Cultura 25/05/2012

David Cronenberg a Canes: "L'essència del cinema és una cara que parla"

Amb 'Cosmopolis', que protagonitza per Robert Pattinson, arriba la versió més abstracta i radical del director canadenc, aquí adaptant la novel·la homònima de Don DeLillo

Xavi Serra
2 min

BarcelonaEls fans de Cronenberg que enyoraven la versió més radical del director canadenc estan d'enhorabona. 'Cosmopolis' s'allunya dels classicisme narratiu d'obres recents com 'Una història de violència' o 'Un mètode perillós' per mostrar com Eric Parker (Robert Pattinson), un jove tità de les finances, travessa la ciutat de Nova York en limusina enmig de revoltes anticapitalistes amb un sol objectiu: tallar-se els cabells. Atapeïda de diàlegs entre Eric i tot de personatges amb què es creua al llarg d'un dia, 'Cosmopolis' és una experiència tan absorbent com exigent, un comentari sobre l'agonia de la societat capitalista que es pot interpretar de moltes maneres.

"Vaig trigar només sis dies a escriure el guió", explicava Cronenberg en roda de premsa. "El que veus a la pel·lícula és exactament el que hi ha a la novel·la, exceptuant alguns canvis a l'estructura. És com adaptar una cançó de Bob Dylan, fas alguns canvis però respectes la lletra". DeLillo ha explicat que ell no va tenir res a veure en el guió. "És per això que la pel·lícula ha sortit tan bé". Per l'autor, novel·la i pel·lícula són "formes de vida" separades. "No puc dir que em sorprengués que la pel·lícula respectés que gairebé tota l'acció passa dins de la limusina. Si algú ho podia fer era David Cronenberg. En realitat, fins i tot va traslladar a la limusina una escena que transcorria fora d'ella".

El director no ha volgut fer comparacions entre el protagonista i el personatge que Pattinson interpreta a la saga 'Crepuscle'. "Podries dir que és un vampir capitalista, però això seria completament superficial. Un actor no pot ser un concepte abstracte. Eric és una persona amb un passat i una història. I aquesta passat no és 'Crepuscle'". Pattinson, per la seva banda, ha elogiat "la intensitat" amb que treballa el director. "Als rodatges, molts directors es passen tanta estona responent preguntes que al final no poden parar tota l'atenció que voldrien a les escenes. David Cronenberg sí, i això et fa ser molt conscient del que fas".

El clímax de 'Cosmopolis' enfronta Robert Pattinson amb Paul Giamatti en una escena de 22 minuts de diàleg en una habitació. "Molta gent dirà que és una escena molt teatral, però no ho és", opinava Cronenberg. "I la diferència és la càmera: on la poses, a quina distància, quina lent fas servir. Per mi, l'essència del cinema és una cara que parla". Quan l'han preguntat si compartia el nihilisme de la pel·lícula, Cronenberg ha respost que la mateixa existència de la pel·lícula era un "fet esperançador". "En un negoci dominat per pel·lícules de 200 milions de dòlars que no es poden permetre ser perilloses i arriscades, que haguem fet aquesta pel·lícula demostra que encara hi ha esperança".

stats