Publicitat
Publicitat

Centres artístics

Directius de museus d'Europa i EUA veuen inevitables les retallades en la cultura

El Fòrum Internacional d'Espais Culturals (FIEC) ha reunit a Santiago de Compostel·la els directius de grans museus i centres culturals, com ara el MOMA de Nova York, l'Smithsonian de Washington, el Pompidou de París i el CCCB de Barcelona

Directius de grans museus i centres culturals de diversos països europeus, així com d'Estats Units i Brasil, participants en una reunió que conclou aquest dijous a Santiago de Compostel·la, veuen inevitables les retallades pressupostàries a la cultura. Els experts en gestió cultural difereixen, però, entre els que assumeixen aquesta situació de manera pragmàtica i els que consideren que els productes i serveis culturals han de ser tractats amb excepcionalitat.


A la primera reunió del denominat Fòrum Internacional d'Espais Culturals (FIEC), celebrada a la Ciutat de la Cultura, hi han acudit directius del MOMA de Nova York, de l'Smithsonian de Washington, del Barbican de Londres, del Pompidou de París, el Gulbenkian de Lisboa, el Chateaubriand de São Paulo, el Niemeyer d'Avilés i el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, entre d'altres.

La directora de programació del Barbican, Louise Jeffreys, va assenyalar que a partir d'ara els gestors de centres culturals i museus hauran de ser "més imaginatius", ja que "els governs no tenen tants diners, i serà molt difícil trobar arguments per exceptuar la cultura de les retallades pressupostàries".
Jeffreys va apuntar que serà difícil adaptar a Europa el model nord-americà, en què és el món empresarial el que finança la cultura i les arts, i va proposar buscar nous camins, com ara desenvolupar "l'educació en l'art o maneres de compartir pressupostos" amb altres organismes.

Pel contrari, el director del centre Niemeyer d'Avilés, Natalio Grueso, va lamentar que "quan hi ha crisi el primer que es retalla és la cultura", i va considerar que es tracta de "una equivocació terrible". Per Grueso, "es compara la cultura amb entreteniment i espectacle, però la cultura no és això", per la qual cosa va lamentar que "els polítics tenen aquí una de les grans assignatures pendents" pel fet que "no donen a la cultura el valor i el respecte que mereix". Precisament, el centre que dirigeix, el Niemeyer, ha sigut objecte d'una retallada de tal magnitud que està a prop de tancar.


En l'opinió de Grueso, hi ha un "eix atlàntic europeu" que "té ara mateix una oportunitat de desenvolupament econòmic al voltant de la cultura que mai havia tingut fins ara", i va enumerar els múltiples centres, alguns d'ells de recent construcció, a Lisboa, Porto, Santiago de Compostel·la, Avilés, Santander, Bilbao i altres ciutats franceses que ofereixen "possibilitats immenses", va dir.


Diversos dels directius participants en el FIEC han aprofitat per exhibir els continguts dels seus museus i centres culturals, que desborden d'obres d'art i programació, ja que constitueixen alguns dels més importants del món.

Els museus i centres culturals convidats manegen pressupostos que van dels menys de deu milions de dòlars que té el museu de São Paulo als més de cent milions del MOMA i del Gulbenkian –amb tres milions de visitants i 700.000, respectivament–, fins als 800 milions de dòlars de l'Smithsonian, i 30 milions de visitants.

Més continguts de