ARTS ESCÈNIQUES
Cultura 20/06/2017

FiraTàrrega portarà el públic a l’escenari

La participació serà l’eix central de la 37a edició de la fira, que inclourà 54 espectacles de vuit països

Antoni Ribas Tur
4 min
FiraTàrrega porta  el públic a l’escenari

BarcelonaFiraTàrrega té el diàleg creatiu amb la ciutadania a l’ADN: és un projecte que involucra les institucions i nombrosos col·lectius de la ciutat que no estan vinculats amb les arts escèniques. Per a l’alcaldessa de Tàrrega, Rosa Maria Perelló, les arts de carrer són “en essència” participatives i, a més, l’eix de la pròxima edició és la participació, una noció amb la qual el director de la fira, Jordi Duran, aborda temàtiques de caràcter social, com la crisi dels refugiats a les fronteres d’Europa i les seqüeles de la Guerra Civil en les generacions posteriors, i la inclusió de persones amb diversitat funcional. “No plantegem quins espectacles veurem sinó què venim fer plegats”, afirma Duran. La programació d’enguany va en la línia dels últims anys, però el director vol obrir nous horitzons en els pròxims anys: “On són els joves, les altres cultures i morals? Com ens podem descentralitzar?”, es pregunta.

La 37a edició de FiraTàrrega se celebrarà del 7 al 10 de setembre i inclourà 54 espectacles de vuit països, 39 dels quals són estrenes. En la selecció que proposa Duran el públic juga un paper especialment destacat en alguns d’ells. A Harinera (Te ganarás el pan con el sudor de tu frente), la xilena Andrea Paz planteja un joc de rol on els espectadors hauran de decidir si es realitza una gran intervenció urbanística fictícia a Tàrrega. Andrea Paz va ser estudiant del màster de FiraTàrrega i l’espectacle és fruit del seu projecte final. De Conseqüències, l’espectacle que presentarà la companyia Moveo, Duran afirma que el públic és “corresponsable” de l’obra, ja que els espectadors són convidats a ballar i a formar part de l’exploració que proposa la companyia sobre temes com la diferència entre la realitat i la ficció, la veritat i la mentida i les relacions socials. La Veronal també posarà el públic en acció: a Bologna: Pasolini els espectadors rebran una “coreografia d’ordres”, com explica la mateixa companyia, a través d’uns auriculars perquè penetrin en els últims moments de la vida de Pasolini, que va ser assassinat la nit de l’1 al 2 de novembre de 1975, en una recreació del descampat d’Ostia on va ser trobat. Malgrat tot, no tots els espectacles més participatius d’aquesta edició de FiraTàrrega tenen una marca social i política tan forta. La companyia Calamar Teatro proposa una experiència més assossegada: la creació d’un jardí en miniatura. Al final de l’espectacle, la unió de cada jardí en forma un de gran.

La memòria històrica pendent

Amb les persones al centre de la programació, com a públic i també com a part activa dels espectacles, no és d’estranyar que FiraTàrrega s’aproximi a la Guerra Civil i la memòria històrica des d’una perspectiva íntima. Carla Rovira, autora i directora de Màtria, vol fer sentir la veu silenciada de les dones durant la guerra a partir de la revisió del seu propi passat. L’espectacle sorgeix d’un conflicte familiar relacionat amb la guerra i, a més, representa una mirada “irònica”, com diu Duran, sobre el teatre documental i la pròpia vida. La memòria també és al centre d’un altre espectacle de la programació, Ferida, que reunirà sis creadors catalans i portuguesos de diferents disciplines a les ordres de la directora portuguesa Julieta Aurora Santos. Una altra creadora, la uruguaiana Valeria Píriz, també presentarà un espectacle sobre un conflicte sagnant i encara viu: els dotze feminicidis que es van produït a l’Uruguai a principis del 2015. Per suscitar el debat sobre la violència contra les dones reunirà deu artistes visuals que faran el motlle dels cossos de deu actrius amb cinta adhesiva. L’espectacle té una part itinerant.

En el terreny de la dansa, la companyia Dyptic tractarà a D-Construction les qüestions de les rebel·lions, la immigració i les fronteres europees a ritme de hip-hop. L’element central d’aquest espectacle de carrer és una estructura metàl·lica que és el lloc on s’expressen els sis ballarins i una presó alhora.

Duran també té cura dels aspectes més festius de la participació. Els francesos Les Commandos Percu presentaran l’espectacle de percussió i pirotècnia itinerant Silence! ;Kukai Dantza i els Brodas Bros, Topa, una fusió vigoritzant de tradició i hip-hop que es va poder veure al passat Sismògraf, i la companyia sueca Weibel Weibel portarà el circ lúdic i intel·ligent de Breaking point.

Un espectacle inaugural de 40 hores i per a tot un poble

L’espectacle inaugural de la pròxima edició de FiraTàrrega és de rècord: urGENTestimar, de la creadora Ada Vilaró i el cíentífic Josep Perelló, durarà 40 hores i està concebut amb un fort vessant comunitari. “L’Ada serà la interlocutora de tot un poble”, explica Jordi Duran, que també reconeix que l’espectacle és “una marató” i que sent “vertigen” davant l’envergadura de la proposta. urGENTestimar combina les dades recollides a tota la localitat, la tecnologia i les arts escèniques, i inclourà diversos moments espectaculars, com l’actuació de Lídia Pujol per cantar una cançó de bressol a un grup de persones que passaran la nit plegades, o els àpats, amb els quals es volen recuperar plats oblidats. L’epicentre de l’espectacle serà en una plaça on Ada Vilaró interactuarà amb el públic i es podrà sentir els batecs del seus cors amplificats.

stats