Publicitat
Publicitat

ART

L'Arts Santa Mònica exposa les imatges de treball de Josep Maria Sert

Fotografies abans que pintures

L'Arts Santa Mònica treu a la llum el procés de treball del muralista Josep Maria Sert a partir d'una selecció de fotografies de treball inèdites que va conservar el seu model Leonard Mancini.

A partir d'avui i fins a l'11 de setembre, l'Arts Santa Mònica explora el procés de creació dels grans frescos de Josep Maria Sert (Barcelona, 1875-1945) amb l'exposició Josep Maria Sert. L'arxiu fotogràfic del model . La mostra treu a la llum una tercera part de les més de cent cinquanta fotografies de taller que van pertànyer a Leonard Mancini, el model de moltes i l'ajudant de Sert tant al laboratori fotogràfic i l'obrador de fusteria on construïa les maquetes dels decorats, com en el procés de fer la preparació dels fons daurats i l'acabat de les pintures. Actualment aquestes fotografies pertanyen a un col·leccionista particular barceloní. David Balsells, conservador en cap de fotografia del MNAC, va participar en la troballa d'aquestes imatges i la va comunicar als responsables del museu, tot i que no va revelar si el museu intentarà adquirir-les.

"Com un nen atrapat a les golfes de casa que crea i fa anar tot un món amb titelles". Amb aquestes paraules va definir Maria del Mar Arnús, comissària de l'exposició, el to de les imatges exposades. Sert les va utilitzar, com si fossin esbossos, per assajar les grans composicions que després va pintar als murs del Saló de Cròniques de l'Ajuntament de Barcelona, a la sala de música de l'Hotel de Wendel a París, a la Biblioteca de Francesc Cambó a Barcelona, al menjador de l'Hotel Waldorf Astoria de Nova York i a la catedral de Vic, entre altres espais. A més de la metodologia de treball de Sert, aquestes fotografies posen en relleu el seu lligam amb la cultura de masses de l'època, una anys en què es va veure el sorgiment de la fotografia com un llenguatge artístic d'avantguarda, després d'haver estat considerada durant anys com un art menor.

Avantguardista sense voler-ho

Com que per fer aquestes fotografies Sert no només va treballar amb models, sinó que també va utilitzar maniquins de fusta, figuretes de fang i fins i tot objectes de rebuig, algunes fotografies recorden obres surrealistes on es poden veure combinats els objectes més dispars. Sert, però, no les va exposar mai. Malgrat el valor estètic que se'ls pot atorgar, per a ell no eren més que fotografies de treball. Amb tot, s'hi pot observar la influència dels Ballets Russos, per als quals va treballar als anys vint, i del món del circ. Aquest caràcter més experimental no es va deixar sentir a les grans composicions murals, però si que es pot observar a la pintura de cavallet.

Maria del Mar Arnús ha seleccionat les imatges més insòlites, les que presenten uns enquadraments més audaços o postures més sorprenents, ja que la fotografia també va ser un element cabdal en la renovació de la pintura mural que s'atribueix a Josep Maria Sert. En algunes s'hi pot observar la quadrícula que va fer servir per ampliar-les damunt el mur, altres esbossos i, fins i tot, en una, una carta sencera.

Més continguts de