Publicitat
Publicitat

Francesc Ruiz utilitza còmic i premsa per reflectir l'Egipte prerevolucionari

L'artista s'endinsa en la història del còmic egipci amb una exposició a la Fundació Suñol i exposa l'obra recent a la galeria Estrany de la Mota

L'artista Francesc Ruiz exposa fins al 4 de gener al Nivell Zero de la Fundació Suñol The Paper Trail, un treball format per un còmic i una instal·lació que va realitzar el 2010 durant una residència de treball de dos mesos i mig al Caire i que va presentar Contemporary Image Collective, el centre que el va acollir. El còmic amb què Ruiz aprofundeix en la complexitat política i religiosa del país en els mesos previs a la revolta històrica que va fer caure el règim de Mubàrak està protagonitzat per Tintín, l'ànec Donald, Samir, un personatge que va néixer als anys cinquanta, i Ciutadà Mòlt, un funcionari maltractat que va aparèixer als anys vuitanta. "Tintín reflecteix el període colonial, Donald és el símbol de l'intervencionisme nord-americà, Samir és el personatge que representa la postrevolució de Nasser i el Ciutadà Mòlt és un funcionari que fa referència a la fractura del règim i la seva corrupció", precisa l'artista, que els ha barrejat en un còmic que "simbolitza moments clau de la història del país i de la mateixa ciutat del Caire". En el seu recorregut pel Caire, Tintín, Donald, Samir i el Ciutadà Mòlt parlen sobre el període colonial, es pregunten si l'origen del còmic es troba en els mateixos jeroglífics egipcis, i són testimonis directes de la pujada del preu de la carn o de les primeres manifestacions controlades que es van produir la primavera del 2010 a la plaça Tahrir.

A partir dels còmics originals d'aquestes quatre publicacions, totes censurades pel règim a excepció de Tintín, l'artista va elaborar un collage i una nova història en nou entregues, que es podien trobar en llocs emblemàtics del Caire. L'última entrega remet al públic al punt d'origen, el Contemporary Image Collective, que il·lustra "certa idea pessimista de la història, que sempre es torna al mateix lloc, sense que hi hagi moltes expectatives de futur". Les pàgines de còmic estan impreses en color verd i recorren la paret de la sala com si es tractés d'un fris: "Utilitzo aquest color perquè és el que domina en les nits del Caire per la llum de les mesquites, però també perquè als països amb penúries econòmiques els còmics s'editaven en una sola tinta, verda o vermella".

Una altra peça, Caire Newsstand, reprodueix un dels improvisats quioscos que ocupen les voreres de la capital egípcia. Sobre els munts de diaris, els improvisats petjapapers fets amb pedres adquireixen vida pròpia i a través dels típics globus del còmic es manifesten coralment, fent referències a la mateixa ciutat, a la vida dins del quiosc i a les notícies que els envolten, amb comentaris que "van des de la saviesa popular a l'al·legoria política". Ruiz, que ja ha realitzat aquest tipus d'instal·lació a Barcelona i Filadèlfia, veu els quioscos com a metàfores de la ciutat on es troben.

Coincidint amb aquesta exposició, la galeria Estrany de la Mota presenta l'obra recent de Ruiz The Yaois, un treball sobre aquest còmic homoeròtic japonès realitzat i consumit per dones que li serveix per parlar d'art, música, esport, política i religió.


Més continguts de