Publicitat
Publicitat

Art

L'obra enriqueix i complementa el conjunt d'obres d'Homar del museu

Un nou moble de Gaspar Homar ingressa a les col·leccions del MNAC

El sofà-vitrina que Homar va dissenyar el 1903 per a l'empresari Vicenç Bosch ha arribat al museu gràcies a un dipòsit de l'Ajuntament de Badalona

Amb la presentació ahir a les sales d'art modern del MNAC del sofà-vitrina de Gaspar Homar que l'Ajuntament de Badalona hi ha dipositat, el museu va tancar un periple que es remunta al 1998 i que, a més de Badalona i Barcelona, ha tingut Nova York i Cleveland com a escenaris.

Exposat per primera vegada aquell any al mateix MNAC, aquest sofà-vitrina va arribar al museu provinent de la llar d'avis Vicenç Bosch –el fabricant del popular Anís del Mono, que el 1903 va encarregar la decoració del seu domicili i del seu despatx a Homar i que a la seva mort els va llegar a la ciutat de Badalona– en un estat de conservació precari. Abans d'entrar a les sales va ser intervingut pel Departament de Restauració del museu.

Un cop acabada l'exposició, el moble va tornar a Badalona, i més tard es va poder tornar a veure a dues exposicions als Estats Units: "París Barcelona 1888-1937" i "Barcelona and Modernity. Picasso, Gaudí, Miró, Dalí", que es van poder veure, respectivament, al Metropolitan Museum de Nova York i al Museu d'Art de Cleveland. Així, doncs, com va afirmar Jordi Serra, l'alcalde de Badalona, ahir es va arribar al punt definitiu de la tutela d'aquesta peça per part del museu. Al seu torn, Narcís Serra, president del patronat del museu, va voler destacar que iniciatives com aquestes permeten, tot i els temps de crisi, incorporar noves obres al fons del museu.

Maria Àngels Fondevila, conservadora del museu, va declarar que aquest sofà-vitrina és una peça extraordinària que enriqueix i complementa el conjunt d'obres d'Homar del museu. Tot i que no té la genialitat dels mobles dissenyats per Gaudí i Jujol, Fondevila en va destacar la riquesa dels elements decoratius, sobretot de La sardana, el plafó central de marqueteria. Igualment, va recordar que Homar treballava amb nombrosos col·laboradors que realitzaven les decoracions de marqueteria, les talles o els vidres emplomats dels mobles que dissenyava. Pel que fa a la tipologia, va comentar que es tracta d'un model, el sofà-vitrina, força comú en el mobiliari d'Homar, basat, en aquest cas, en els escons medievals i en el moviment britànic Art & Crafts.


Etiquetes

Més continguts de