Publicitat
Publicitat

MÚSICA

Els de la Garriga presenten el nou disc avui i demà a l'Heliogàbal

Gertrudis van més enllà de la rumba amb 'Tripolar'

La formació de la Garriga presenta avui i demà a la sala Heliogàbal el seu nou àlbum, Tripolar , el primer en quatre anys, en què la seva rumba s'acosta al rock, el hip-hop , la música electrònica i la balcànica.

Dimarts va arribar a les botigues Tripolar , el quart disc d'estudi de la formació de la Garriga Gertrudis, el primer que editen en quatre anys i amb el qual han tornat a l'activitat després de dos anys i mig de silenci. Des de finals de març i fins dissabte que Gertrudis l'estan presentant per tot Catalunya amb una gira en locals de petit format que avui i demà arriba a la sala Heliogàbal, al barri de Gràcia barceloní, bressol de la rumba catalana. Però Tripolar és de fet el disc menys exclusivament rumber dels que han fet fins ara: entre les dotze cançons que el componen hi ha rumba, però el disc s'obre també al rock contundent, al reggae , al hip-hop i a la música balcànica, i incorpora tocs d'electrònica.

"Ens hem tret l'espina de poder fer allò que som -afirma Xavi Freire, guitarra i veus-. No hem d'oblidar mai d'on venim i al disc hi ha rumbes com sempre, però també hi ha cançons que ens han permès expressar-nos d'altres maneres i amb altres estils amb què també ens sentim identificats". Després de fer més de 500 concerts, Gertrudis van deixar de banda els escenaris durant més de dos anys: "La nostra feina, que és artística, s'havia tornat massa rutinària", explica Xavi Ciurans, també guitarra i veu. Ara tornen amb les piles carregades i amb ganes de defugir qualsevol etiqueta, fins i tot la de la rumba. Tripolar compta, a més, amb les col·laboracions de Roger Mas i d'Oscar D'Aniello, de Delafé y las Flores Azules, tots dos lluny de la rumba.

El so del disc també vol defugir els excessos. "Hem volgut experimentar amb la contenció i el formalisme", diu Freire. "Buscar l'essència de la cançó", afegeix Edu Acedo, violí. "No hem volgut vestir-les gaire", diu Ciurans. Ells, en canvi, s'han vestit com una mena de caçafantasmes armats amb xeringues gegants per transmetre la "injecció d'energia" que els ha fet "voler tornar a començar", diu Freire.

Tot i portar armes inofensives, la imatge bel·licosa de Gertrudis a la portada de Tripolar també s'adiu amb el missatge combatiu d'algunes cançons. "En aquest món no hi veig cap tipus de solució", afirma Ciurans. "Realment el context social em té molt cremat", i això es fa sentir a les cançons.

Més continguts de