Música
Cultura 24/08/2014

Heroïcitat, heroisme i Beethoven

El DVD amb el primer concert de l’Orquestra del Montsalvat, amb l’ARA

Ara
2 min

BarcelonaEls temps nous demanen idees noves. És el que pensen els impulsors de l’Orquestra del Montsalvat, que té com a lema “El so de Prometeu” i com a propòsit “aportar un discurs que vagi més enllà del fet musical i que, per tant, expliqui coses” i ajudi a interpretar la nostra societat. Així ho va defensar el director musical de l’orquestra, Oriol Pérez Treviño, uns dies abans del primer concert de la formació. Aquella actuació celebrada el 14 de març al Born Centre Cultural és el que recull el DVD que es podrà aconseguir amb l’ARA el dissabte 30 i el diumenge 31 d’agost per 11,95 euros.

Ben bé entre les ruïnes que evoquen el setge del 1714 a Barcelona, l’Orquestra del Montsalvat, dirigida per Francesc Prat, va interpretar un programa titulat Heroïcitat i heroisme amb dues obres de Beethoven: Música incidental per a l’Egmont de J.W. Goethe i la simfonia Heroica. L’element simbòlic era evident i poderós, però calia expressar amb rotunditat i eloqüència la connexió entre el present i el que representa el jaciment arqueològic del Born. A més, Beethoven no admet lectures porugues. L’orquestra va assumir el repte en tota la magnitud. Per exemple, afrontant l’Egmont anant més enllà de l’obertura i incloent-hi sis passatges musicats per Beethoven, entre els quals dues cançons que va cantar la soprano María Hinojosa. A més, l’actor Josep Maria Pou va recitar uns quants fragments de l’obra de Goethe amb la profunditat dramàtica que el caracteritza.

La segona part del concert, amb l’ Heroica de Beethoven, va acabar de perfilar l’essència mateixa d’una orquestra nascuda per interpretar repertori dels segles XIX i XX amb criteris històrics i instruments de l’època. Segons Pérez Treviño, “en els pròxims anys el món de la música farà un pas endavant que té a veure amb un aprofundiment de la interpretació amb criteris històrics”. Perquè el canvi no els agafi en fora de joc, Pérez Treviño, Domènec Òrrit i Francesc Prat van decidir tirar endavant el projecte Montsalvat, una “iniciativa privada i totalment independent” adaptada a una nova realitat.

Pérez Treviño subscriu l’anàlisi segons la qual “la música clàssica segueix allunyant-se de la realitat”. “Potser cal redefinir-la amb uns altres paràmetres, com ara una nova manera de comunicar i una nova manera d’entendre”, deia fa uns mesos a l’ARA. És aquí on adquireix raó de ser un altre dels trets fundacionals de l’orquestra: la voluntat decidida de “connectar la música amb la societat i crear actes simbòlics d’acord amb el canvi de paradigma que s’està esdevenint”. Es tracta de portar la música a la gent en comptes d’asseure’s a esperar que la gent s’interessi per la música. O, com diu Pérez Treviño, “anar a tocar unes músiques en uns espais que parlen a l’ànima de les persones”, que és el que va fer l’Orquestra del Montsalvat el 14 de març interpretant la simfonia Heroica a les ruïnes del Born.

També tindrà una forta càrrega simbòlica la pròxima cita de l’orquestra, el Concert d’homenatge als defensors de Barcelona, amb el Rèquiem de Cherubini i la Cinquena de Beethoven, que se celebrarà el 12 de setembre a la basílica de Santa Maria del Mar.

stats