Publicitat
Publicitat

La Tate Modern de Londres entronitza Damien Hirst amb una retrospectiva

La mostra està formada per més de 70 obres, entre les quals hi ha els cèlebres cadàvers d'animals dins tancs de formol

La Tate Modern de Londres dedica la primera gran exposició retrospectiva en un museu a Damien Hirst. El polèmic artista britànic està considerat com el "nen mimat" del mercat de l'art. L'exposició obre les portes demà i coincideix amb els preparatius dels Jocs Olímpics de Londres i amb un moment en què la fama de l'artista comença a mostrar signes de feblesa. Entre les més de 70 obres que formen la mostra, que romandrà oberta fins al 9 de setembre, hi ha el famós tauró submergit en un tanc de formol (porta per títol 'La impossibilitat físic de la mort en la ment d'algú viu') i nombroses obres de la sèrie de "pintures de punts", així com obres que recreen gabinets mèdics i altres peces realitzades amb pastilles.

"El visitant que no coneix el seu treball quedarà sorprès per algunes de les seves obres", afirma Ann Gallagher, la comissària de l'exposició. "La vida i la realitat són es temes de la seva obra –diu la comissària– i també la mort, i també està molt interessat en el sistema de valors que regeixen el breu període que és la nostra vida: la ciència, la religió, l'art i els diners".

La mort apareix de manera crua a l'obra 'Un miler d'anys', on es por veure milions de mosques dins una vitrina al voltant del crani ensangonat d'una vaca. En canvi, l'hivernacle ple de papallones que es pot veure en una altra obra mostra de manera més poètica la fragilitat de l'existència.

Pel que fa  la riquesa i la vanitat en l'obra de Hirst, el millor exemple es troba en la famosa calavera de platí que té encastats 8.601 diamants. Aquesta peça està exposada dins l'àmplia sala de turbines de la Tate Modern dins una cambra fosca, com si fos una joia dins un taüt.

Totes aquestes obres, són art? L'artista britànic, a qui la Royal Academy of Arts dedica una altra de les exposicions més sonades de la temporada londinenca, va criticar amb duresa el fet que les obres de Hirst les realitzin els nombrosos col·laboradors amb què treballa l'artista i Julian Spalding, el director, d'una galeria d'art antic ha atiat el fic amb el llibre 'Amb art: perquè hauries de vendre els teus Damien Hirst mentre estiguis a temps'. L'autor, un detractor declarat de l'art conceptual considera que "la bombolla de l'obra de Hirst està esclatant com la de les hipoteques sub prime".

El 2008 Hirst va protagonitzar un dels esdeveniments més comentats dels mercat de l'art dels darrers anys. Va treure a la venda a la casa de subhastes Sotheby's un conjunt de més de 220 obres, entre les quals hi havia l'icònic 'Vedell d'or' per més de 150 milions d'euros al mateix temps que Lehman Brothers feia fallida. El mateix artista va comprar algunes de les seves obres. Els crítics el van acusar d'augmentar la cotització dels seus treballs amb aquesta acció. El mateix artistes forma part del consorci que va comprar el crani folrat amb diamants –titulat 'Per l'amor de Déu'–. Segons la consultora Artprice afirma que l'índex d'aprovació de l'artista britànic s'ha debilitat en els darrers anys i que ara es troba relegat a la posició 98 dels artistes mundials més importants.

Michael Craig-Martin, professor de Damien Hirst,  reconeix el seu instint per les relacions públiques i defensa la generació on va veure la llum, la dels dels coneguts com 'Young British Artists', nascuda d'una exposició amb el mateix títol celebrada el 1998. "Era fresca, emocionant, anunciava l'arribada d'una nova fornada d'artistes disposada a establir-se al món de l'art sense demanar permís", ha afirmat el professor al diari The Independent.

Ann Gallagher es apel·la als viitants que jutgin les obres per els mateixos "en lloc de donar crèdit a rumors i xafarderies", afirma.


Més continguts de