Publicitat
Publicitat

Com internet ha matat el porno

En un reportatge a 'The Guardian', el periodista Louis Theroux revisita la indústria pornogràfica als Estats Units i es troba un negoci en crisi

La indústria del cinema pornogràfic ha entrat en un declivi comercial. La proliferació de pàgines de descàrrega de vídeos gratuïts –com YouTube– i la difusió de clips d'escenes sexuals de caràcter amateur estan acabant amb el negoci del cinema pornogràfic. Almenys aquesta és la tesi del periodista Louis Theroux, que ha examinat la indústria pornogràfica als Estats Units quinze anys després dels seus anys daurats i ho ha reflectit en un reportatge a 'The Guardian'.

El text constata que, amb l'emergència dels continguts gratuïts, la indústria ha sigut incapaç de fidelitzar el consumidor per mantenir la seva lleialtat i, amb l'evolució dels formats en els últims 30 anys –de VHS a DVD i a internet–, la pornografia ha sigut el contingut capdavanter en la deriva cap a l'obsolescència dels productes audiovisuals.

El sexe dur dóna pas a escenes més edulcorades i amb càrrega cinematogràfica

Les empreses cinematogràfiques que volen vèncer els llocs il·legals intenten oferir un producte de "gamma alta", un contingut que, més enllà del sexe, comporti una experiència cinematogràfica i sigui més païble per bona part del públic femení, que busca escenes sexuals en què la dona no adopti un paper depravat. En el seu reportatge, Theroux se serveix de l'exemple d'un dels directors de cinema pornogràfic que més bé ha exemplificat aquest canvi de paradigma. Als anys 90, Rob Zicari –més conegut com a Rob Black– es va fer famós pel fet de ser un dels directors més provocadors en l'escena del porno. Després d'encarar un any de presó per denúncies d'obscenitat, Black s'ha reinventat i situa el porno actual a l'altre extrem del que el va fer famós a ell: "El porno actual és el que pots mirar amb la teva dona o la teva nòvia per introduir-la en el món de la pornografia".

Sexe a "porta tancada" o privats a través d'internet, un ingrés extra per a les actrius porno

Inevitablement, l'accessibilitat de material gratuït a través de la xarxa també ha incidit en el caixet dels intèrprets de porno. La tarifa per escena s'ha reduït substancialment, i moltes actrius complementen els ingressos obtinguts a través de la indústria cinematogràfica oferint xous en viu a través d'internet. Per dir-ho d'una altra manera, ve a ser oferir sexe a "porta tancada" o en privat a usuaris de la xarxa que paguen per una escena en directe exclusivament per a ells. Per a les actrius és una fórmula econòmica, ja que amb una 'webcam' per gravar-se en tenen prou. De fet, i tal com assenyala Theroux en el seu reportatge, és un secret de domini públic en el món del porno que moltes intèrprets femenines complementen els seus ingressos amb aquests espectacles 'privats'. De fet, actualment, per a moltes actrius la gravació de pel·lícules s'ha convertit en una activitat secundària que els serveix més com a publicitat per alimentar el seu negoci de pornografia 'online'.

Els intèrprets masculins tenen menys opcions. Un petit reducte encara es guanya bé la vida amb filmacions regulars, però la gran majoria han entrat en un clar declivi.

Theroux admet que és difícil predir el final de la indústria pornogràfica. Segons assenyala el periodista, és evident que encara hi ha un mercat per a les pel·lícules més 'soft' de les firmes Penthouse i Hustler, disponibles en canals de subscripció. Però es fa difícil entreveure quant de temps serà sostenible la venda de pel·lícules quan la majoria de gent no està disposada a pagar si no té per què fer-ho. A moltes persones, subratlla Theroux, quan es tracta de porno, no pagar pel contingut els sembla molt més moral que fer-ho.

Més continguts de