Publicitat
Publicitat

CLÀSSICA

JONC en concert: la reconfortant sensació de la feina ben feta

L'actuació de la Jove Orquestra Nacional de Catalunya (JONC) en la temporada de l'OBC suposa una injecció d'optimisme davant les crisis i tensions que agiten el panorama musical català. Almenys en aquest terreny, les coses funcionen raonablement bé i el nivell, cada vegada més alt, dels joves instrumentistes que en el futur nodriran les files de les orquestres professionals produeix la reconfortant sensació de la feina ben feta. El seu director artístic, Manel Valdivieso, es creix davant els reptes i dissenya programes de risc, amb obres que exigeixen molt en el pla tècnic i estilístic. En aquesta ocasió, va apostar per dues obres mestres del compositor hongarès Béla Bartók -la suite d' El mandarí meravellós i el Concert per a violí núm. 2 -, en un programa que, fidel al seu compromís amb la recuperació del patrimoni musical català, va rescatar de l'oblit l'interessant poema simfònic El rapte de les sabines de Manuel Blancafort (1897-1987) sumant-se a la commemoració del 25 aniversari de la seva mort.

Començar un concert amb l'explosiva suite d' El mandarí meravellós suposa una descàrrega extra d'adrenalina, perquè no dóna treva als músics. Valdivieso va fer un magnífic treball, mantenint la tensió, deixant espai al lluïment puntual d'alguns solistes -va brillar pel seu magnífic so el clarinetista Liam Harman- i fent gaudir a tothom amb el remolí de colors i ritmes que Bartók condensa en aquesta obra. Va sonar amb fluïdesa i brillantor El rapte de les sabines , segona obra simfònica de Blancafort, que mostra sense complexos la seva influència francesa, però també la voluntat d'integrar l'esperit de la música popular catalana en un llenguatge simfònic acord amb el seu temps.

La sensacional Helena Satué

Una altra de les grans alegries de la vetllada va ser la sensacional actuació de la violinista barcelonina Helena Satué en el Concert núm. 2 de Bartók, una obra d'endimoniat virtuosisme i desbordant riquesa expressiva que va saber recrear amb gran musicalitat i afinació exquisida. I com a propina, va tocar un encantador arranjament del Clar de lluna de Debussy per a violí i septet de corda signat per Francesc Guzmán, inspirat concertino de la JONC en aquest concert.

Més continguts de