Publicitat

ARA LLEGIM

Happy Bloomsday!

Cada 16 de juny se celebra el dia de l''Ulisses' de James Joyce, que es va publicar ara fa 90 anys i va ser perseguida per obscena. Enguany s'han alliberat els drets de l'obra de l'escriptor irlandès

Cada 16 de juny se celebra el Bloomsday, el dia de James Joyce i la seva novel·la 'Ulisses'. El llibre es va publicar el 1922 i va ser perseguit per obscè. Explica la història de Leopold Bloom, Molly Bloom i Stephen Dedalus en un sol dia, el 16 de juny de 1904 a Dublín –que a més va ser el dia de la primera cita entre l'escriptor i qui seria la seva dona.

Com cada any, el Bloomsday es commemora amb els màxims honors. El president irlandès, Michael Higgins, ha recordat que Joyce va "introduir un nou estil de narració". Per la ràdio s'ha retransmès al matí, durant 5 hores, la novel·la. Fans del llibre es disfressen i ressegueixen la ruta dels llocs que cita el llibre, hi ha actuacions, concerts i exposicions. Més d'un centenar d'escriptors irlandesos han intentat fer el rècord de lectura continuada. El repte és arribar a les 28 hores Ha engegat l'autor d''El nen del pijama de ratlles', John Boyne, que ha avançat el nou llibre 'L'absolutista'.

Aquest any s'han commemorat els 130 anys del naixement de Joyce i s'han superat els 70 de la seva mort. Això significa que els drets d'autor han passat a ser de domini públic. Fins ara, el nét de Joyce, Stephen, exercia un ferri control dels drets d'autor fins al punt que exigia haver de donar permís als documents escolars que volguessin escriure frases de les novel·les 'Ulisses' i 'Finnegan's wake' i de cartes de l'autor irlandès, com explica Paris Review.

Paral·lelament, s'ha creat la iniciativa 'Allibereu Ulisses', ( LiberateUlysses), que proposa alliberar creativament Ulisses. L'any passat l'experiment va incloure tuitejar la novel·la durant 24 hores el 16 de juny. I això que la novel·la té 5.000 frases! El projecte d'aquest any proposen que la gent doni la seva visió personal amb qualsevol mitjà que tinguin a mà, Twitter, Google+ o cara a cara. L'objectiu és explorar com la tecnologia pot canviar l'experiència de llegir literatura. 



PUBLICITAT

PUBLICITAT

XARXES SOCIALS

  • Twitter ”@ARAcultura”
PUBLICITAT