Publicitat
Publicitat

ART

S'inaugura la primera gran retrospectiva del pintor a la capital dels Estats Units

Joan Miró desembarca a Washington

L'exposició Joan Miró. L'escala de l'evasió fa l'última parada a Washington després del pas per Londres i Barcelona. El Miró més polític i compromès amb Catalunya donarà peu a desenes d'activitats.

El retrat de Vicenç Nubiola fet per Joan Miró el 1917 dóna la benvinguda al visitant de l'exposició Joan Miró. L'escala de l'evasió que es podrà veure a la National Gallery of Art de Washington del 6 de maig al 12 d'agost. Miró pinta el seu amic i professor d'horticultura amb una camisa de coll obert de color vermell, indicador del seu radicalisme polític, en el sentit obrer, catalanista i noucentista, i assegut al costat d'una taula amb un pa de pagès, un test amb una flor i un objecte tan català com el porró de vi.

En les primeres obres de Miró, com el retrat de Nubiola, ja s'observa el seu compromís amb la identitat catalana. Un compromís polític que per primer cop fa de fil conductor d'una de les retrospectives més importants del pintor català. "L'obra més coneguda de Miró ens havia hipnotitzat tant que no ens deixava veure les seves arrels", va explicar ahir el director adjunt de l'Institut Ramon Llull, Àlex Susanna, a la presentació de l'exposició. Per Susanna, Joan Miró és "un dels ambaixadors més eficients" de Catalunya, de la seva cultura i llengua.

Les arrels de Miró, el seu vincle amb la identitat catalana, són presents a la seva obra mestra La masia (1921-1922), la joia mironiana del museu que va pertànyer a l'escriptor Ernest Hemingway. "És un dels meus quadres preferits", va confessar Harry Cooper, el comissari artístic de l'exposició a Washington. Cooper va explicar que els nord-americans estimen l'obra del pintor català però coneixen poc les seves primeres i últimes pintures. "El nostre objectiu era mostrar l'altre Miró. No sols el creador de fantasies, el somiador, el poeta, sinó també l'home compromès amb la llibertat i amb Catalunya", va afirmar Cooper. Moltes de les obres de l'artista català reuneixen aquests dos vessants però fins ara la política, la històrica, no s'havia explicat amb tanta concreció.

Les dues sèries d'obres Constel·lacions i Barcelona , segons Susanna, són les més destacades perquè mostren de manera diferent la resposta de Miró a la Segona Guerra Mundial i a la Guerra Civil Espanyola. La primera amb colors vius presenta "la creació, l'energia, la vida" i la segona, en blanc i negre, mostra amb figures distorsionades els horrors de la guerra i la brutalitat de la dictadura.

De Portabella a José Andrés

Un documental d'uns 30 minuts amb imatges històriques dels paisatges de Catalunya com el poble de Mont-roig i del pintor treballant al seu estudi intenta explicar millor la vida artística de Joan Miró. L'exposició també estarà acompanyada durant aquests mesos de diferents actes que donaran a conèixer millor la cultura catalana al públic nord-americà. Des de curts dels cineastes Pere Portabella i Segundo de Chomón fins a concerts amb música del compositor Xavier Montsalvatge.

D'altra banda, el xef José Andrés ha preparat un menú català per al restaurant del museu, que durant l'exposició s'anomenarà el Jardí Cafè de Catalunya. Entre els diferents plats, hi ha una sopa freda de cireres de Santa Coloma de Cervelló i pollastre a la catalana.

Més continguts de