Cultura 16/04/2012

La ceràmiques de Josep Llorens Artigas emergeixen a La Pedrera

L'obra social de Catalunya Caixa una exposició retrospectiva a aquest nom clau de la ceràmica contemporània. 'Artigas l'home del foc' explora l'evolució de l'artista i les col·laboracions que va fer amb altres creadors, sobretot amb Joan Miró

Ara
2 min
Joan Gardy Artigas amb la maqueta del monument 'Dona i Ocell' del Parc de l'Escorxador de Barcelona, obra de Miró i Artigas

BarcelonaLes sales de La Pedrera s'han convertit en una cova, o en una excavació dins la qual, com si fossin pedres precioses, torna sortir a la llum el llegat del ceramista Josep Llorens Artigas. L'artista Frederic Amat ha creat un impactant muntatge per mostrar 147 peces que recorren la trajectòria d'aquest creador, considerat com a un pioner en elevat la ceràmica a la categoria de les belles arts i com un dels noms de la cermàmica europea contemporània. 'Artigas. L'home del foc' és la primera gran exposició que es dedica a aquest creador en els darrers 30 anys. Aquest artista va renovar la ceràmica del seu temps amb la recuperació del forn de llenya i la supressió de la decoració figurativa de les peces i va basar l'expressivitat en la lluminositat i els matisos dels esmalts, que aplicava damunt les peces ja cuites amb pinzell o bufant.

Artigas, com el seu gran amic i col·laborador Joan Miró, es va formar com a comptable abans de dedicar-se a l'art. I com Miró, va ser a París als primers anys 20 on va començar a revolucionar l'art de la ceràmica. Museus del nivell del Metropolitan de Barcelona es van fer ressò del seu talent i van comprar obres de ceràmica per primera vegada, així com el Museu d'Art Modern de Barcelona. "Darrera cada peça hi ha una història, són obres úniques", subratlla el seu fill Joan Gardy Artigas.

La nòmina d'artistes amb què Artigas va col·laborar és llarga. 'Artigas. L'home del foc' se centra en les dues més reexides, les que va mantenir amb l'artista francès Raoul Dufy i, sobretot, amb Joan Miró. "Sempre treballaven a mitges, sense que l'un destaqués per damunt de l'altre", recorda Gardy Artigas. Mentre que el seu pare era molt exigent, agefeix, a Miró l'estimulaven els accidents que es produïen durant les cuites de les peces. Artigas i Miró van treballar junts tan en ceràmiques de petit format com en la desena de grans murals ceràmiques que Miró va realitzar arreu de món, com en de l'aerport de Barcelona, o el monument 'Dona i ocell' col·locat al Parc de l'Escorxador de Barcelona.

stats