DANSA AL MERCAT
Cultura 17/02/2011

Kader Attou fusiona Górecki amb el hip-hop

Eugènia Sendra
2 min

Barcelona.Del Centre Coreogràfic Nacional de La Rochelle arriba el nou muntatge de Kader Attou, que ha reinterpretat la Simfonia núm. 3 de Henryk Mikolaj Górecki en clau de hip-hop. La Symfonia piesni zalosnych (simfonia de les lamentacions) el va commoure quan tenia vint anys, i amb la companyia Accrorap va emprendre el projecte de lligar-la al seu treball coreogràfic: va estudiar rigorosament la partitura -els temps i els instruments-, va viatjar a Polònia per conèixer Gérecki i a partir d'aquí va vincular la simfonia a la dansa "amb la màxima llibertat possible", explica Attou. "És fàcil d'escoltar i permet deixar-se endur, però és difícil per treballar amb el cos".

L'alternança entre els modes major i menor i la superposició d'instruments de manera progressiva defineixen la simfonia, que es tradueix al gest amb moviments ràpids i fugats o més lliures. Attou reprodueixen el vaivé entre la llum i la foscor que prefigura la música; el lament hi és present, però guanya l'esperança. "Pensava que Górecki s'inspirava en l'Holocaust, però llavors va assenyalar la seva dona... l'havia escrit per a ella".

El 12 de novembre del 2010, coincidint amb la mort de Górecki, Accrorap interpretava la simfonia. La melodia, la veu i el missatge de Górecki ressonen en tot moment, amb independència de la forma de dansa a què acompanya -el hip-hop, que hagut de prescindir dels ritmes trencats, la clàssica o la dansa índia-. És la primera vegada que s'adapta l'obra sencera de Górecki i ha sorprès que l'hagués fet un coreògraf de hip-hop. Però Attou no està sol; Mourad Merzuki, Eric Mézino i Chaouki Said, entre d'altres, han contribuït a la creació de l'univers artístic d'aquesta dansa, amb un discurs estètic i uns plantejaments propis.

stats