Publicitat
Publicitat

CINEMA

Kim Ki-duk enfureix Sant Sebastià amb el periple d'una verge violada

El director aborda la qüestió de la religió amb una cinta plena de llicències estilístiques i en què es declara alliberat "del sistema, el capital i l'espectador"

El realitzador coreà Kim Ki-duk ha aixecat irades reaccions avui a Sant Sebastià amb Amén, una actualització del martiri i la virginitat que opta a la Concha d'Or i en la qual es desprèn "del sistema, de l'espectador i del capital" perquè ja ha guanyat "suficients premis". "Fa quinze anys que faig pel·lícules i sempre pensava que per això necessitaves el sistema i el capital. Però va arribar un moment en què sentia que no em podia expressar de manera completa, que les meves pel·lícules no eren sinceres", ha confessat un realitzador que va ser capaç de guanyar en un mateix any el Lleó d'Or de Venècia amb Hierro 3 i l'Ós de Plata a Berlín amb Samaritan Girl.

Amén ha molestat a Sant Sebastià a molts espectadors per llicències com la de no eliminar el so de fons –"el soroll és el so de la vida", diu–, l'aparició de l'ombra del director en alguns plans o l'absència del guió. "El cinema d'avui té molt embolcall i poc contingut", ha reblat. Malgrat aquesta epifania formal, el segell de Kim Ki-duk està més que present, per bé i per mal, en l'actualització de la figura de la verge. Amén segueix a aquesta nova Maria en el seu camí errant per ciutats com París, Venècia o Avinyó, reticent a entendre l'embaràs per obra i gràcia d'un Esperit Sant violador que porta vestit de camuflatge i màscara de gas i amb una actitud més soferta que il·luminada. Trigarà a pronunciar el "faci's la vostra voluntat".

En ser comparat amb Lars von Trier, un altre llorejat misogin, Ki-duk ha assegurat que la seva cinta no és "sobre el sofriment, sinó sobre com aquest episodi extrem de la seva vida l'acosta a l'essència de la vida i li fa trobar respostes ". Després de teixir paràboles gairebé evangèliques en la poètica Primavera, estiu, tardor, hivern i primavera o restaurar el concepte de màrtir i miracle a Samaritan Girl, a Amén el director aborda la religió com "una cosa que no va trobar l'home , sinó que l'home va ser el que va trobar la religió quan va rebre un dany que no esperava".

Més continguts de