Publicitat
Publicitat

MÚSICA

La nova temporada aplica les línies proposades per l'exdirector

L'Auditori fa seva la revolució d'Oriol Pérez Treviño

La temporada 2012-2013 de L'Auditori aplica bona part dels canvis que va proposar l'exdirector Oriol Pérez Treviño. El seu substitut, Joaquim Garrigosa, assumeix la "programació en la seva totalitat".

Joaquim Garrigosa tot just acaba d'arribar a L'Auditori. El 15 de març va ser escollit director, una responsabilitat que exerceix plenament des del 10 d'abril. Lògicament, no ha pogut dirigir el disseny de la temporada 2012-2013, que es va presentar ahir. Això no obstant, la defensa sense ambigüitat. "Assumeixo la programació en la seva totalitat perquè està molt ben feta", va dir Garrigosa. La temporada inclou, entre d'altres, la interpretació de Joana a la foguera de Honegger amb l'actriu i cantant francesa Marion Cotillard, concerts al voltant de l'obra de Béla Bartók i la presència destacada de Gustavo Dudamel, Cecilia Bartoli i John Elliot Gardiner.

La feina l'ha concretat l'equip de L'Auditori, que ha hagut de treballar sense direcció després de la destitució d'Oriol Pérez Treviño el 20 de febrer per haver fet ús indegut de fons públics, però les línies estructurals són les que va plantejar l'exdirector. "Per primera vegada s'ha confeccionat una temporada global i transversal, amb un discurs que pot acostar millor la programació a la gent", va explicar Garrigosa, que va recordar que va ser Pérez Treviño qui ho va plantejar.

Els eixos programàtics

Garrigosa va detallar els punts que han de guiar el futur de L'Auditori. El primer és "el caràcter nacional" de l'equipament. Això implica aconseguir que L'Auditori estigui present al país, i alhora acollir els creadors catalans. La segona prioritat és una de les principals aportacions de Pérez Treviño: convertir l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) en "l'eix vertebrador" de L'Auditori. Segons Garrigosa, és important "defensar aquesta singularitat", juntament amb "la residència privilegiada" de la Banda Municipal de Barcelona.

El tercer punt programàtic fa referència a la necessitat de promoure L'Auditori com a "equipament integral". És a dir, fer que lideri la futura Ciutat de la Música, que ha d'integrar l'OBC, la Banda Municipal, el Museu de la Música i l'Escola Superior de Música de Catalunya (Esmuc). El quart eix és una declaració d'intencions: treballar per "la qualitat i l'excel·lència". El propòsit, esclar, ha de tenir present el minimalisme pressupostari. El pressupost de l'any natural 2012 és de 19,2 milions d'euros, un 12,70% menys que el 2011.

"El dèficit és el dimoni"

Segons el director de serveis de l'equipament, Josep Maria Amorós, "és important deixar el pressupost equilibrat, perquè el dèficit és el dimoni". Per fer front a la retallada, L'Auditori programa un 30% menys de concerts i elimina els cicles, com ara el de músiques modernes. Aquesta reestructuració és una altra de les idees de Pérez Treviño. "En alguns concerts hi havia més acomodadors que públic", va dir Garrigosa. La supressió dels cicles, però, no comporta la desaparició de concerts de música antiga o contemporània, que s'integren en la programació global de L'Auditori Més.

També es reestructuren les formacions residents. S'incorpora Moonwinds, encapçalada per Joan Enric Lluna, i es mantenen els conjunts dirigits per Jordi Savall. En canvi, el Quartet Casals i bcn216 passen a ser formacions adscrites a la temporada, juntament amb la nova Lisboa Zentral Café. Finalment, L'Auditori consolida i reforça la seva vocació social mitjançant els programes Educa i Apropa.

Més continguts de