Cultura 27/04/2015

L’Orfeó Català torna a seduir Londres 101 anys després

Els cantaires interpreten la ‘Missa glagolítica’ al Royal Festival Hall

Sílvia Marimon
3 min
Després de la interpretació de la composició de Leos Janácek, l’Orfeó Català va rebre una ovació de més de deu minuts de durada al Royal Festival Hall.

LondresEl juny del 1914 l’Orfeó Català va fer una “excursió artística” a Londres i París. L’actuació a l’Albert Hall de Londres va deixar fascinat el compositor Richard Strauss, que va enviar una felicitació als responsables del Palau de la Música. Als cantaires se’ls exigia molt. Aquell 1914 el fundador de l’Orfeó Català, Lluís Millet, els va donar setze pàgines d’instruccions precises. S’hi llegia: “Primerament heu de pensar que sereu com soldats d’un exèrcit de la Pàtria que va a proclamar en el gran món civilitzat la nostra cultura artística; que com a soldats heu de guardar la més extrema disciplina”. Demanava que els homes no abusessin de la beguda i el tabac i que les “senyoretes” no “garlessin” continuadament. Dissabte, 101 anys després, l’Orfeó Català, amb el Cor de Cambra del Palau, va tornar a actuar al Royal Festival Hall al costat de la London Philharmonic Orchestra i el London Philharmonic Choir, sota la batuta del txec Tomáš Netopil.

El repte no era fàcil: havien d’interpretar la Missa glagolítica de Leos Janácek (1854-1928). “És una composició molt exòtica, molt estranya en el repertori perquè no té res a veure amb la música postromàntica. Són intervencions molt curtes, exigeix una bravura vocal impressionant i rapidesa de reflexos”, explicava el director de l’Orfeó, Josep Vila. Els 92 cantaires -tots amateurs- de l’Orfeó, acompanyats del Cor de Cambra i el London Philharmonic Choir van encarar el repte davant un auditori d’unes 1.500 persones, entre les quals molta gent jove. Va ser una mitja hora intensíssima. La música de Janácek no dóna temps ni a respirar quasi: és plena d’arravataments i sorpreses, arrenca de sobte i arrossega l’auditori a un lloc inesperat. L’ovació va ser llarga: més de deu minuts d’aplaudiments. Els cantaires estaven eufòrics. Vila explicava que, quan va acabar el concert, el director de sala li va comentar que feia temps que no sentia un so com aquell.

Maria Àngels Lorés és una de les cantaires que va pujar a l’escenari, sota l’imponent orgue del Royal Festival Hall. Fa 25 anys que canta a l’Orfeó Català i era la quarta vegada que interpretava la Missa glagolítica: “Sempre ha funcionat bé, amb aquesta peça de Janácek -assegura-. La primera vegada sents un gran respecte però després et deixes portar. Has d’estar molt pendent del temps, no et pots despistar. És una missa contra natura, és com si el compositor capgirés el món, hi ha molta espiritualitat”. I afegeix: “Ens n’hem sortit molt bé, perquè hem tingut poc temps -només van fer un assaig amb el cor britànic-, però el nivell vocal de l’Orfeó és cada vegada més alt. La direcció ha sigut fantàstica, la batuta de Netopil era claríssima”, conclou, satisfeta. “Ha sigut molt emotiu, necessites molta energia per a aquesta interpretació, però fer viatges com aquest és un al·licient, un reconeixement a la feina diària. Quan ets fora aprens molt de la gent que t’envolta”, destaca la també cantaire Conxa Fernández.

Dues actuacions més

Va ser un cap de setmana intens per a l’Orfeó i el Cor de Cambra. Si dissabte eren al Royal Festival Hall, diumenge actuaven al Cadogan Hall i, amb un marge de poc més d’una hora, tornaven a cantar al Borough Market. Al Cadogan Hall, dins del Choral at Cadogan!, van interpretar la música de catalans Enric Granados, Pau Casals, Josep Reig, Eduard Toldrà, Enric Morera, Xavier Montsalvatge, Josep Vila i Bernat Vivancos. Al Borough Market, en un ambient molt més festiu i reivindicatiu i en el marc de les celebracions de la diada de Sant Jordi a Londres, van interpretar La sardana de les monges de Morera i El cant de la senyera de Millet. El públic, dret, menjant fideuà i salsitxes, i amb roses a les mans, va aplaudir amb crits d’independència.

Mariona Carulla, presidenta de la Fundació Palau de la Música i el director general del Palau de la Música, Joan Oller, van valorar molt positivament l’experiència d’internacionalització de l’Orfeó dels últims quatre anys. “És una motivació i també aporta molta experiència”, va destacar Oller. També ofertes. Es negocia que l’Orfeó i el Cor actuïn al prestigiós festival Proms de Londres l’estiu de l’any que ve i Oller va dir que també han rebut l’oferta de dos països per anar-hi a actuar. No va especificar quins. Vila va assegurar que suposa un estímul i que, a més, amb les sortides a l’estranger, ha augmentat el nivell dels cantaires. “Si fa uns anys a les proves venien unes 40 persones i només n’agafàvem quatre o cinc, ara són més d’una vintena les que les superen”, diu.

stats