Cultura 20/05/2015

“L’animalada de l’IVA al 21% ens ha unit”

El sector musical reclama al govern espanyol una sortida a tres anys d’erosió continuada

Xavier Cervantes
5 min
iva musical

BarcelonaLa música en directe era un carro que avançava a batzegades, i l’IVA al 21% va arribar per posar bastons a unes rodes que giraven a empentes i rodolons a causa de la crisi. “Una llosa, l’estocada final”, diu el músic Natxo Tarrés, membre dels Gossos i una de les 215.000 persones que donen suport a la campanya Un Dia Sense Música, que demana “un IVA raonable i just per a la música”. L’anomenat IVA cultural va passar del 8% al 21% el setembre del 2012, i des d’aleshores s’han multiplicat les queixes dels diferents sectors afectats, però fins ara la música, un sector especialment atomitzat, no havia aconseguit coordinar una acció conjunta. “L’animalada de l’IVA al 21% ens ha unit”, diu Tarrés. Han calgut gairebé tres anys d’erosió continuada perquè almenys tirés endavant una proposta unitària. “Tot plegat ha servit perquè el sector s’adoni que hem d’estar junts per combatre accions que ens fan molt de mal”, explica Albert Salmerón, director de la promotora barcelonina Producciones Animadas i vocal de la junta de l’Associació de Promotors Musicals (APM), que representa la indústria de la música en directe a Espanya.

Un impacte “desastrós”

L’augment de l’IVA al 21% ha erosionat la música en directe

Per a Lluís Torrents, gerent de la sala Razzmatazz i president de l’Associació de Sales de Concerts de Catalunya (ASACC), l’impacte de l’IVA ha sigut “absolutament desastrós”. I no només per al sector musical, sinó també per a l’Estat, segons les dades registrades per l’APM. En el balanç d’ingressos i despeses relatiu al període entre el setembre del 2012 i l’agost del 2013 -encara no hi ha dades sobre el 2014-, la recaptació de l’IVA en el sector musical va ser d’uns 13,34 milions d’euros més que en els dotze mesos anteriors, però l’erosió industrial provocada per la confluència de la crisi econòmica i la pujada impositiva va fer que l’Estat recaptés menys en altres conceptes. Hi ha hagut destrucció de llocs de treball i pèrdua d’ingressos. “Hi ha menys concerts, menys públic i menys facturació a les barres”, diu Torrents, que recorda que l’IVA al 21% té un efecte doble perquè també s’aplica a les begudes que es venen durant un concert. “És absurd que si et prens una beguda en un bar veient un partit de futbol es pagui un IVA del 8% i si ho fas en un concert sigui del 21%”, afegeix.

“Que es tripliqui l’IVA que suporten les entrades provoca la reducció de marges, perquè s’han apujat poc les entrades, sobretot les dels concerts petits i mitjans”, diu Salmerón. Empetitir els marges ha comportat “una pèrdua de competitivitat” a l’hora de contractar artistes internacionals, perquè “en altres països mantenen un IVA i un cànon d’autors més baixos”. A més, Espanya té una dificultat afegida: la situació geogràfica, que encareix els costos de transport. Tot plegat fa que els promotors hagin de fer “ofertes amb molt de risc”. “Estem perdent gires, i això afecta la indústria i provoca pèrdues de llocs de treball”, diu Salmerón.

Un model que trontolla

La música en directe no pot viure només de grans gires i festivals

La música en directe ha patit sotragades provocades primer per una crisi sectorial i després per la crisi econòmica, i en aquest context l’IVA és un cop més. La facturació del 2014, de 173 milions d’euros, va ser un 9,76% més alta que la del 2013, però més baixa que la del 2008. “Hi ha una recuperació després d’anys de baixada, però venim d’un punt molt baix i la conjuntura és molt determinant”, diu Salmerón. L’efecte de gires com la dels One Direction l’any 2014 pot distorsionar la realitat. A més, el públic dels festivals fa pujar la facturació, però evidencia una feblesa: “Els festivals estan molt bé i han contribuït a fer que la gent segueixi música en directe, però cal treballar el planter perquè els grups tinguin un contacte real amb el públic a les sales -adverteix Salmerón-. És important que els grups vegin quin és el seu potencial real. Toquen davant de 30.000 persones en un festival i com que es pensen que tenen tot aquest públic demanen uns diners irreals per fer una gira per sales on després tenen 100 persones”.

Desprofessionalització

La fragilitat de l’ofici de músic, condemnat a ser amateur

“L’augment de l’IVA ens va enganxar en plena crisi i amb un sector públic sense diners”, recorda Tarrés. I aquests tretze punts que van del 8 al 21 es mengen el que molts grups tenien com a marge per “poder cedir a un representant o a una persona que busqués concerts”. “Nosaltres tendim a l’autogestió, però conec molt pocs músics professionals que puguin viure d’un sol projecte. El més habitual és tenir un altre peu en altres projectes o oficis”, diu el cantant dels Gossos, que considera que l’IVA contribueix a “amateuritzar un sector que ja s’estava desprofessionalitzant”.

Excepcions al dia sense música en directe

El 97% de les sales de concerts privades de Catalunya que pertanyen a l'ASACC secundaran l'aturada. Els impulsors d’Un Dia Sense Música, però, eren conscients que hi havia actuacions contractades fa temps que no es podien tirar enrere. “Ho entenem, i en cap cas hem tingut la voluntat d’obligar ningú”, diu Lluís Torrents, de l’ASACC. És el cas del Liceu, que avui acull l’estrena de l’òpera Così fan tutte. La direcció del Liceu, que manifesta el seu “soport a la baixada de l’IVA”, no anul·la la funció, contractada fa disset mesos, perquè fer-ho hauria tingut “un impacte de 193.000 euros sobre els comptes del teatre”, segons explica Joan Corbera, director de comunicació i relacions institucionals del Liceu. “Hi havia uns contractes signats amb els productors i amb els artistes, i un compromís amb el nostre públic i els nostres abonats”, diu Corbera.

En la mateixa situació està el Jamboree, on avui actua Pat Martino. La direcció del club de la plaça Reial és contrari a l’aplicació de l’IVA al 21%, que considera que “no es tracta tan sols d’un gest polític de càstig contra un sector, sinó d’un genocidi cultural totalment premeditat”. Tanmateix, lamenta que “la manera de dur a terme aquest dia sense música” els impedeix adherir-s’hi. “Quan ens vam assabentar de la iniciativa ja teníem la programació feta, el músic contractat tenia la gira tancada i l’aforament de la sala pràcticament cobert. Suspendre l’actuació seria un perjudici irreparable tant per al club com per al músic contractat i per a l’aficionat que ja ha comprat l’entrada”, expliquen en un comunicat.

Fins ahir al vespre estaven previstes actuacions musicals a la plaça Catalunya de Barcelona, durant l’acte central de campanya de Barcelona en Comú d’avui. Hi havien d’actuar Santiago Auserón, Nacho Vegas i Marinah, però finalment la coalició encapçalada per Ada Colau va decidir que no hi hauria concerts, en un gest de suport a la campanya Un Dia Sense Música.

stats