Publicitat
Publicitat

Icíar Bollaín: "L'educació és l'eina per aconseguir el canvi"

Compromesa "És important donar valor a l'educació, ara que al país es qüestiona l'educació pública de qualitat" Nepal "Rodar al Nepal va ser molt complicat, el país te molts problemes estructurals"

Icíar Bollaín (Madrid, 1967) estrena avui Katmandú , una pel·lícula inspirada en l'experiència com a mestra al Nepal de la catalana Vicki Subirana, que compta amb quatre nominacions als Gaudí i dues als Goya.

Què et va fer interessar per la història de Vicki Subirana?

Va ser un encàrrec d'un productor que em va proposar fer alguna cosa a partir de la biografia que ella va escriure sobre la seva vida de mestra al Nepal. Vaig trobar que hi havia molts temes amb què m'identifico: l'educació, el viatge d'una dona jove que marxa, el paper de la dona...

Però al final no has explicat exactament la història de Subirana, oi?

No. Vaig pensar que era millor inspirar-me i prendre'm la llibertat d'explicar coses que no coincideixen amb el llibre, deixar-me portar per la ficció, però respectant-ne l'esperit. La Vicki encara hi viu i hi treballa, no té cap sentit fer un biopic sobre ella.

Es va involucrar en el projecte?

No fins al punt de participar en el guió o el rodatge, però sempre va estar al cas de tot. Va llegir el primer guió i, no fa gaire, el productor va anar al Nepal amb un DVD de la pel·lícula perquè la veiés.

Què et va fer apostar per Verónica Echegui?

Va fer un parell de proves i em va encantar la seva capacitat de transmetre emoció. Té molta força, molt d'encant i frescor. Després, al rodatge, de vegades es va poder sentir una mica abandonada, perquè jo estava més pendent dels altres. Però en general l'he sentit molt còmplice, i em va ajudar molt amb els nens.

És la teva primera pel·lícula sense Luis Tosar des d' Hola, ¿estás sola? L'has trobat a faltar?

A Luis Tosar sempre el trobo a faltar! El que passa és que aquí només me'l podia endur per fer de lama, i ja em semblava molt de morro. Ara, que el pentinat ja el té, això sí.

A También la lluvia exploraves les contradiccions del cinema social que retrata el Tercer Món. Com ha sigut l'experiència al Nepal?

Molt complicada, perquè el país té molts problemes estructurals. Però la realitat del Nepal és així, i has d'intentar comprendre-la.

Al film la protagonista no sap com explicar per què fa el que fa. I tu? Per què has fet Katmandú ?

Perquè trobo important donar valor a l'educació en un moment que al país s'està posant en qüestió l'educació de qualitat, que és l'eina per aconseguir el canvi i el desenvolupament. La idea del personatge que marxa i es reinventa també m'agrada: deixar la feina en una fàbrica i plantar-se al Nepal i convertir-se en una professora és magnífic. Finalment, per marxar a un país que no coneixia i descobrir-ho. I potser aconseguir que l'espectador també el descobreixi.

Més continguts de