Publicitat
Publicitat

La temporada més compromesa del Lliure

Els refugiats i l’exclusió centren la programació, on hi haurà Bieito, Emma Vilarasau, Vicky Peña i Carol López

La realitat trepitja els escenaris i el Teatre Lliure no li vol girar l’esquena. Per això, després de la celebració del 40è aniversari, la 41a temporada del teatre orbitarà al voltant d’espectacles que retraten les vides més crues. “La realitat s’obstina a entrar dins de l’art i dels teatres. En un moment de virtualitat obsessiva, la vida s’entossudeix a situar-se als escenaris per acompanyar-nos i sacsejar-nos”, afirma el director del Teatre Lliure, Lluís Pasqual, que concep la nova programació com “una cartografia inevitablement parcial”. La temporada arrencarà el 14 de setembre amb un espectacle de la Kompanyia Lliure, Nit de reis (o el que vulguis), una versió “estripada” del clàssic de Shakespeare dirigida per Pau Carrió.

L’eix principal de la programació engloba la realitat dels refugiats, els immigrants i els estrangers. La plasmarà El metge de Lampedusa, l’adaptació de l’autobiografia de Pietro Bartolo que dirigeix Miquel Górriz i protagonitza Xicu Masó. També ho faran dos espectacles estretament vinculats, Medea i Bérénice, dirigits per Pasqual i interpretats per Andreu Benito, Roger Coma, Andrés Herrera i Emma Vilarasau. Totes dues obres parlen de dues dones estrangeres i desarrelades, però oposades. “Si Medea és la foscor, una dona a l’extrem de la irracionalitat, Bérénice és la llum i busca les paraules per consolar-se”, exposa Pasqual. A més, el director del teatre dirigirà una lectura de Les tres germanes de Txékhov amb la Kompanyia Lliure i reposarà In memoriam, sobre la Lleva del Biberó. L’any que ve el Lliure rebrà la visita de dos grans noms de l’escena internacional: Jan Lauwers, amb una versió teatral d’un guió de John Cassavetes, Begin the beguine, i Fabrice Murgia, amb La tristeza de los ogros. També es podrà veure Living with the lights on, un monòleg en clau d’humor de Mark Lockyer sobre la seva addicció a l’alcohol i que s’engloba en el segon eix de la programació, centrat a plasmar la realitat de les persones en risc d’exclusió. Entre les propostes d’aquest eix hi ha l’obra sobre transsexualitat Trans (més enllà) de Didier Ruiz, Cinema, a càrrec de Clàudia Cedó i amb intèrprets en risc d’exclusió social, i Sis personatges de Joan Yago, que portarà a dalt de l’escenari sis persones que dormen al carrer.

El circ tindrà un espai en la programació amb Extremités de Cirque Inextremiste, una companyia formada per acròbates que van en cadira de rodes, i Opus, de la companyia australiana Circa, que viatjarà per l’univers musical de Xostakóvitx. En clau catalana, Ramon Simó dirigirà El somriure a peu de l’escala, de Henry Miller. Pel que fa a la dansa, el Lliure acollirà Escrit en l’aire, amb coreografia de Cesc Gelabert i direcció de Moisès Maicas, que va morir dimarts.

La convivència entra en escena

“Entre el 50% i el 60% dels textos que arriben a un teatre tracten sobre la família. Hem triat dos muntatges per parlar-ne”, diu Pasqual. El primer és el drama Si mireu el vent d’on ve de Nell Leyshon, dirigit per Fernando Bernués i protagonitzat per Emma Vilarasau i Eduard Farelo. El segon, El sistema solar, de l’argentina Mariana de Althaus, s’endinsa en les relacions familiars en clau de comèdia. Carol López dirigirà aquesta obra, que encapçalen Aina Clotet i Guillermo Toledo. En paral·lel, el Lliure explorarà la convivència amb La visita de la vella dama, de Friedrich Dürrenmatt i amb Vicky Peña al capdavant, i El temps que estiguem junts de Pablo Messiez. Aquest àmbit també inclou l’adaptació teatral de la novel·la de Bernardo Atxaga Obabakoak dirigida per Calixto Bieito.

La temporada passada, el Lliure va tornar a batre un rècord històric de públic. Un total de 139.858 espectadors van assistir als muntatges, dels quals 116.564 ho van fer als espais del teatre i 23.294 durant les gires de les obres. Al Lliure de Montjuïc, l’obra més vista va ser Les noces de Fígaro, amb 16.374 espectadors, mentre que a Gràcia va ser Jane Eyre,amb 6.057 assistents. La recaptació va ser de 1.369.223 euros.

Cinc plats forts del curs 2017-2018

‘Nit de reis (o el que vulguis)’

El Lliure encetarà la temporada el 14 de setembre amb una versió desenfrenada de l’obra de Shakespeare. Dirigit per Pau Carrió i interpretat per la Kompanyia Lliure, l’espectacle comença com una comèdia i desemboca en un blues sobre l’amor i el desamor.

‘Obabakoak’

Calixto Bieito adapta la novel·la de Bernardo Atxaga guardonada amb el Premio Nacional de narrativa de les lletres espanyoles. El muntatge es podrà veure en euskera sobretitulat en català i en castellà entre el 25 i el 29 d’octubre.

‘Begin the beguine’

El belga Jan Lauwers agafa les regnes de Begin the beguine, la versió teatral d’un guió de John Cassavetes escrit just abans de morir. L’obra explora l’amor i la mort i serà al Lliure del 23 al 25 de gener.

‘La visita de la vella dama’

Vicky Peña es posa a la pell d’una multimilionària que torna al poble natal per enfrontar-se al seu passat. L’espectacle es representarà del 18 de gener al 4 de febrer.

‘Si mireu el vent d’on ve’

La dramaturga Nell Leyshon, una de les veus més reconegudes del teatre britànic actual, firma un drama sobre l’arribada a la maduresa. Emma Vilarasau protagonitza el muntatge, que es podrà veure del 14 de febrer al 18 de març.

Les

Més continguts de

le
PUBLICITAT
PUBLICITAT