Cultura 09/02/2016

El Macba, punk i amb Miralda

Fraser, Hernández Díez i els 80 són els altres plats forts de la temporada

Antoni Ribas Tur
4 min
Una imatge la cerimònia de Honeymoon, l’obra amb què Miralda va casar l’Estàtua de la Llibertat i el monument a Colom.

BarcelonaEl nou director del Macba, Ferran Barenblit, es va incorporar al càrrec fa només quatre mesos, però ha arribat al centre amb una visió ambiciosa, ja que es planteja com serà el Macba “dels pròxims vint anys” i considera que és “una ocasió extraordinària” el fet que la nova etapa del centre coincideixi amb el seu vintè aniversari. Pel que fa a la programació d’aquest any, presentada ahir, només hi ha pogut aportar una novetat, Punk. Els seus rastres en l’art contemporani (del 13 de maig al 25 de setembre). Aquesta mostra es remunta a la seva etapa com a director del CA2M de Móstoles i també s’ha pogut veure a l’Artium de Vitòria. A Barcelona, l’exposició creixerà, ja que el seu comissari, David G. Torres, la replantejarà i l’expandirà amb obres de la col·lecció del Macba.

Tot i així, Barenblit també va dir que assumeix les exposicions programades pel seu predecessor, Bartomeu Marí, “amb moltíssima il·lusió” i amb la decisió de mantenir algunes de les seves línies de treball. També va afirmar que està mantenint converses amb la Fundació La Caixa per reformular i renovar l’acord entre la seva col·lecció d’art contemporani i la del museu, que van començar a caminar plegades l’any 2010.

A més de la programació de Punk. Els seus rastres en l’art contemporani, que reflecteix l’atenció que Barenblit vol posar en “la relació entre l’art i les cultures populars contemporànies”, el director va anunciar una altra novetat, la futura recuperació del programa d’estudis independents (PEI), un dels danys col·laterals de la desfeta que va provocar la polèmica de l’exposició La bèstia i el sobirà a la institució.

El full de ruta cap a un nou museu

“La programació d’aquest any representa, sobretot, el camí de quin museu volem que estem recorrent”, assegura Barenblit, que també posa l’accent en els lligams de la institució amb la ciutat: “Mirem el món des d’una ciutat que està en un moment de canvi i la volem acompanyar. El Macba està acabant d’abraçar la plaça que el va veure néixer i la programació d’aquest any enllaça la història i el futur”.

Un dels plats forts d’aquest any ja es coneixia, una exposició sobre Antoni Miralda, però ahir se’n van anunciar el comissari, Vicent Todolí, exdirector de la Tate Modern, i l’enfocament. Segons Barenblit, Miralda MADEINUSA (del 21 d’octubre al març del 2017) “permet recuperar els projectes que Miralda ha desenvolupat a partir de la dècada dels 70, i també enllaçarà molt amb la visió que vol donar el museu de com les cultures populars han nodrit les pràctiques dels artistes actuals i es concentrarà en projectes que, per la seva magnitud, no s’han vist aquí”. Poques setmanes més tard obrirà les portes una altra mostra fruit de l’interès que Bartomeu Marí tenia per historitzar l’art dels anys 80. La conservadora del museu Teresa Grandas serà la comissària d’ Els vuitanta: el que l’eufòria va ocultar -el títol és provisional-, una mostra que es veurà del 4 de novembre al febrer del 2017 i amb què el museu vol analitzar una dècada de l’art a l’Estat en què, segons Barenblit, “amb la consolidació de la democràcia, la cultura pren rellevància com a espai de normalització de la vida política”.

Entre la raó i el misticisme

El museu està en procés d’ocupar tots els espais del Convent dels Àngels, i la primera mostra que s’inaugurarà aquest any, José Antonio Hernández Díaz. No tinc por de cap mal,es podrà veure en aquests espais (del 18 de març al 26 de juny). El col·lectiu Latitudes ha seleccionat un seguit de peces d’aquest artista veneçolà dels anys 80 i 90 i fins a l’actualitat que, com diu Barenblit, mostren “la fricció entre el racionalisme i el misticisme”.

La programació la completen Akram Zaatari. Contra la fotografia. Història anotada de l’Arab Image Foundation (del 23 de setembre al març de 2017, comissariada per Bartomeu Marí i la conservadora del Macba Hiuwai Chu); la primera exposició a l’Estat de la nord-americana Andrea Fraser, Andrea Fraser. L’1% c’est moi (del 22 d’abril al 4 de setembre), i una nova presentació de la col·lecció del museu.

Un museu en obres tant per fora com per dins

El Macba està immers en un procés de canvi tant físic com a nivell intern. Estan en procés de realització els concursos públics per seleccionar un nou conservador en cap i un nou cap de programes públics i, així, completar l’equip curatorial. L’Ajuntament de Barcelona és l’administració que capitaneja el Consorci Macba, perquè és la que fa una aportació més important, i d’ell depèn el funcionament quotidià de la institució. A més d’aquests concursos, també s’estan revisant els projectes de reforma del Convent dels Àngels i de la plaça dels Àngels i del restaurant que hi haurà a l’edifici Meier. Està previst que les obres estiguin finalitzades al començament del 2017. “És un any de canvis tant per a la institució com per a la ciutat”, va dir Barenblit. El pressupost del Macba per a aquest any és de 10,4 milions d’euros, 200.000 menys que el 2015. L’Ajuntament n’aporta 4,3, la Generalitat 3 i el ministeri de Cultura 1,4. El museu té previst aconseguir 2,3 milions de recursos propis amb la venda d’entrades i el lloguer d’espais.

stats