Publicitat

Madonna, llarga vida a la reina del pop

La cantant nord-americana ha ofert aquest dimecres a la nit el primer dels seus dos concerts barcelonins, un espectacle pensat per aclaparar els espectadors des del primer minut


Madonna va presentar aquest dimecres a la nit la gira mundial 'MDNA Tour' en un Palau Sant Jordi ple i totalment entregat. El concert que va oferir –aquest dijous fa el segon– és un espectacle molt elaborat pensat per aclaparar els espectadors des del primer minut. La reina del pop no va anar atiant el foc. A la primera cançó ja va deixar clar que ha creat una festa que ratlla l'excés, que relata un viatge del mal cap a la redempció. És un dels seu millors espectacles, i podria ser la seva darrera gran gira, el seu cant del cigne. I sembla que la cantant també va voler subratllar, sense complexos, que assumeix la seva maduresa –farà 54 anys a l'agost– i posa tota la carn a la graella amb una forma envejable, tal com va demostrar amb un 'Like a virgin' amb aires de cabaret, que va interpretar acompanyada només per un quartet de corda i un piano. 

L'elegància i la sensualitat d'aquest tema, però, no van aparèixer d'entrada, ja que el concert va començar amb 45 minuts de retard. La primera aparició de la cantant va tenir lloc coberta amb un vel, armada amb una metralladora i apuntant directament al públic, després que els seus ballarins, vestits de monjos, omplissin l'ambient d'encens amb una rèplica de l'enceser de la catedral de Santiago de Compostel·la. Així i tot, els assistents, de totes les edats, s'hi van rendir des del primer moment. La primera part del concert està basada en la transgressió i és molt violenta, massa, potser. La cantant va encadenar 'Girl gone wild', el segon senzill del seu darrer disc, 'MDNA', 'Revolver', un dels dos temes nous del seu anterior recopilatori i 'Gang bang', també extreta del seu darrer treball, disparant a tort i a dret contra els seus ballarins. La primera ovació de la nit la va rebre quan va tocar 'Papa don't preach', un dels seus èxits dels 80. Tot seguit va tocar 'Hung up'. En aquesta ocasió, ha convertit aquest 'hit', que la va fer la reina de les pistes de ball fa uns anys, en una orgia amb aires massoquistes on és difícil respirar.

Aquesta primera part del concert resumeix el que es veurà durant les dues hores següents: un espectacle treballat fins al darrer detall i amb un gran desplegament tecnològic i de vídeos. L'escenari canvia de manera impactant per a cada tema, i quan Madonna està acompanyada del seu cos de ballarins, la temperatura encara és més alta. L'escenari compta amb una zona anomenada 'el diamant' que li permet acostar-se més als seus fans.

Madonna ha interpretat innombrables papers. Al 'MDNA Tour' n'explota un de nou: el de 'majorette'. La crítica li va retreure que als 50 anys hagi recuperat l'imaginari de les animadores amb 'Give me all your luving', el primer senzill del seu darrer disc, tema que defensa en directe amb una banda de percussionistes suspesos del sostre de l'escenari que va deixar bocabadat el públic. Abans d'aquest tema es va poder escoltar un altre èxit dels 80 que va fer alçar els espectadors, 'Express yourself', que ara inclou un fragment del 'Born this way', de Lady Gaga, per fer notar que la seva jove competidora es va inspirar massa en el seu tema. El va reblar amb el "ella no és jo, no es diu com jo, no serà el mateix", d'un altre tema, 'She's not me'.

En aquesta gira, Madonna s'ha fet acompanyar pel trio de músics bascos Kalakan. Van tocar plegats un altre dels temes més celebrats de la nit, també primerenc, 'Open your heart'. Entre la vintena de ballarins que l'acompanyen hi havia el seu fill Rocco. Fins aleshores la cantant a penes s'havia dirigit al públic. En aquest moment va aprofitar per fer-ho. "Sabeu qui sóc, oi? Soc la MDNA, i sabeu tots tenim el mateix ADN. Independentment del color de la nostra pell, de les nostres creences religioses i les nostres preferències sexuals, tots som una mateixa ànima unida", va declarar.

El concert va començar amb referències explícites a la religió, i el sexe, una altra de les constants amb què ha jugat a la provocació, va arribar a la tercera part, titulada Masculí/Femení. Madonna va tornar acabar el tema 'Human nature' abaixant-se una mica massa els pantalons, no tant, però, com va fer a Roma. El públic, una altra vegada, va embogir, quan ja ho havia fer amb el cèlebre 'Vogue', i quan ja s'havia desfet de la cotilla que li ha dissenyat Jean Gaultier enguany, una nova versió de la mítica peça que va lluir al 'Blond Ambition Tour' del 1990.

'Bola de drac' i els Hare Krixna

El camí a la redempció que Madonna representa al concert culmina a la quarta part, on es va poder veure un dels millors moments del concert i un dels més desconcertants. La cantant va convertir 'I'm addicted', un dels temes més ballables –i amorosos– del seu darrer disc, gairebé en un càntic d'amor a Déu. El va interpretar descalça i vestida amb una túnica que podia recordar la d'una Joana d'Arc discotequera. Aviat, però, es va envoltar dels ballarins i van començar una sèrie de moviments d'arts marcials que els van convertir en un exèrcit d'alegres conversos. En canvi, les referències a l'hinduisme d''I'm a sinner', que va interpretar amb un collaret de flors de colors, no va fer diana.

Els interludis de vídeos que separen les diferents parts del concert van ser plens de referències polítiques. Un altre dels temes que tracten aquestes peces, menys difós a Europa, és el dels adolescents nord-americans, alguns d'homosexuals, que s'han suïcidat arran de la incomprensió del seu entorn o per l'assetjament escolar. Madonna els va retre un homenatge projectant-ne retrats, noms i les dates del seu naixement i la seva mort.

Si encara no n'hi havia hagut prou, la cantant va fer pujar a l'escenari un cor de gòspel per interpretar 'Like a prayer', un altre dels temes més celebrats, i va acabar el concert amb 'Celebration', l'altre tema original del seu darrer recopilatori. El seu fill Rocco va tornar a fer acte de presència.

Madonna es va acomiadar envoltada dels seus ballarins, va donar les gràcies al públic i li va desitjar bona nit. La veu no la va acompanyar en algun moment de la primera meitat del concert, però, sens dubte, el 'MDNA Tour' és un dels seus espectacles més brillants.

"Madonna, en aquest moment, viu amb molt de ressentiment després del seu divorci amb el cineasta Guy Ritchie, és per això que hi ha tanta violència al seu espectacle", comentaven un parell dels seus fans a la sortida del Sant Jordi. Sigui com sigui, pecadora o bona samaritana redimida, Madonna, la reina del pop, sembla que encara té corda per a estona.

PUBLICITAT