Publicitat
Publicitat

MÚSICA

Mapa de l'univers Cohen

De 'Suzanne' fins a 'Dear Heather' passant per 'Hallelujah', els cims de la carrera d'un cantant poeta

Cohen (Mont-real, 1934) va publicar el 1967 Songs of Leonard Cohen, un debut discogràfic convertit en clàssic per cançons com "Suzanne" –que la cantant Judy Collins havia convertit en èxit un any abans–, "Sisters of Mercy" i " So long, Marianne ". Era l'any del Sgt Pepper dels Beatles, però a la portada del disc de Cohen no hi havia ni rastre de la psicodèlia dominant: el canadenc es va decantar per una foto en blanc i negre en format carnet, en la qual mostrava un gest taciturn. Els deu temes del disc responien a la imatge de la portada. Cohen es presentava amb la seva veu profunda per desgranar textos procedents de l'univers literari.

No era un jovenet –tenia 33 anys– i ja llavors havia debutat com a escriptor. El 1956 havia publicat Let us Compare Miythologies, un recull de poemes inspirats en el seu admirat Federico García Lorca, editat després en espanyol amb el títol Comparemos mitologias per Visor. Aquesta mateixa editorial va publicar Flowers for Hitler (Flors per a Hitler), un poemari que va veure la llum el 1964. Abans de convertir-se en cantant, l'autor canadenc havia debutat també com a novel·lista. El 1963 havia aparegut Favourite game, protagonitzada per un fill únic d'una família jueva com la seva.

Tres anys més tard va editar Beautiful Losers, que li va donar peu a reflexionar sobre assumptes com la religió i el sexe, alguns dels temes que han dominat la seva obra. Ambdues novel·les van ser publicades recentment per l'editorial Edhasa amb els títols de El juego favorito i Hermosos perdedores . Després de l'èxit del seu primer àlbum, Cohen va editar el 1969 Songs from a Room, una altra col·lecció de deu cançons entre les quals figuraven "Bird on Wire", "The Partisan" i "Lady Midnight".


La trilogia inicial de Cohen es tanca un any més tard amb el menys popular Songs of Love and Hate, que incloïa "Famous Blue Raincoat" i "Last Year's Man", i en el qual va posar música al seu poema "Avalanche", que obria l'àlbum. Aquests tres àlbums van ser reeditats el 2007 en una versió remasterizada amb temes inèdits.

Cohen va publicar el 1973 el seu primer àlbum en directe, Live Songs, que contenia diverses cançons noves, i un any més tard va aparèixer New Skin for the Old Ceremony, en el qual va ampliar la seva paleta musical amb nous instruments i va homenatjar Janis Joplin –morta el 1970– amb "Chelsea Hotel 2". Després de publicar un disc de grans èxits el 1975, l'evolució musical de Cohen va prosseguir amb Death of a Ladie's Man, produït pel creador del cèlebre "mur del so", Phil Spector, en unes tempestuoses sessions en què aquest va arribar a prohibir l'entrada del cantautor a l'estudi de gravació. Cohen va tornar als seus orígens acústics amb Recent songs (1979), i els seus treballs es comencen a espaiar. Fins 1984 no veurà la llum Various Positions, que inclou la memorable "Hallelujah", convertida des de llavors en una de les cançons més versionades de les últimes dècades.

L'artista canadenc va arribar a una nova generació de seguidors amb I'm Your Man (1988), en què s'obria a les tendències més modernes amb el seu èxit "First We Take Manhattan". En aquest àlbum Cohen va posar música a més al poema de Lorca  "Petit vals vienès" a "Take This Waltz  ". El 1992 va publicar el seu desè àlbum, The Future, i després es va retirar a un monestir budista. Els seus fans no van tornar a tenir notícies seves fins que va tornar, nou anys més tard, amb Ten New Songs, coescrit amb la nord-americana Sharon Robinson, obligat pels problemes econòmics que li va ocasionar l'estafa del seu representant.

La col·laboració amb Robinson es va mantenir a Dear Heather, el seu últim treball d'estudi fins a la data, de 2004. Des d'aleshores ha publicat dos àlbums que recullen les seves últimes gires, Live in London (2009) i Songs from the Road (2010), i ha rescatat en un altre disc l'actuació que va oferir el 1970 davant 600.000 persones a l'illa de Wight. El proper 21 de setembre farà 77 anys i la seva obra sembla completa, però els seus seguidors no han perdut l'esperança de trobar un nou vers.

Més continguts de