PROPOSTA CULTURAL
Cultura 23/02/2016

Darrera oportunitat per visitar l'exposició 'La cicatriu fotogràfica', de Gabriel Ramon

I a més, música, conferències, teatre i altres activitats. Explicau-nos les vostres propostes a info@arabalears.cat

12 min

'La cicatriu fotogràfica' / Exposició

Can Monroig (carrer de can Valella, 22. Inca) / Fins al 27 de febrer

La cicatriu fotogràfica

Gabriel Ramon va implementar des de 2011 la tècnica del col·lodió humit en els seus retrats. Es tracta d'una tècnica inventada al 1851 que fou abandonada ja al 1880 i que ara el fotògraf recupera. Com un contrapunt ultracontemporani que converteix els retrats en blanc i negre en ecos d'un passat: les obres de Ramon tenen un regust anacrònic i fantasmagòric.

Es pot parlar de cicatrius fotogràfiques? La paraula que posa el títol a la col·lescció fotogràfica és ambigua, ja que ens remet tant al referent (una ferida en un cos que serà fotografiat), com al clixé mateix: en aquest cas la "cicatriu" està infligida metafòricament al negatiu, per qualsevol ruptura en la regularitat de la capa emulsiva. Defecte del cos o defecte de la imatge? Davant la obsessió per la bellesa de l'imaginari popular i la recerca de la perfecció tècnica de la imatge fotogràfica, aquests retrats inquietants i acuradament imperfectes que constitueixen el treball fotogràfic recent de Gabriel Ramon ens semblen, més enllà del seu manierisme provocador, un bon exemple de la via extrema per la qual camina la fotografia contemporània.

'Les 9 claus per conquerir els teus somnis' / Xerrada

Casal Son Tugores (clastra Son Tugores, 2. Alaró) / 20 h

Darrera oportunitat per visitar l'exposició 'La cicatriu fotogràfica', de Gabriel Ramon

Tens un desig o un somni que et crida al cor i no saps per on començar perquè es faci realitat? Descobreix la fórmula per aconseguir el que desitges i evitar els errors més habituals de la mà de Cristina Ramon, entrenadora de ments inquietes.

'Només quan plou' / Teatre

Teatre Principal (carrer de la Riera, 2a. Palma) / 21 h

Només quan plou

'Només quan plou' és una obra escrita per Aina de Cos i dirigida per Fran Arráez que s'inspira en la vida d'Aurora Picornell, l'activista feminista i obrera, a través dels records que en té la seva germana Llibertat quan torna a Mallorca vint anys després que la seva germana fos assassinada en el cementiri de Porreres la Nit de Reis de 1937.

El text ha estat el guanyador de la convocatòria 'En ocasió de la dona', impulsada pel Teatre Principal de Palma.

'K2 and the invisible footmen' / Cinema

Teatre Municipal Catalina Valls (passeig Mallorca, 9. Palma) / 20 h

K2 and the invisible footmen

Projecció de la pel·lícula 'K2 and the invisible footmen' en el marc del 7è Cicle de cinema de muntanya. El film és obra de Iara Lee i guanyador del premi especial de jurat de FEDME (Federación Española de Deportes de Montaña y Escalada) i de la Flor de Neu de Plata.

Aquesta nova edició del cicle de cineme inclourà la projecció d'un total de deu pel·lícules de diferents nacionalitats, així com tres col·loquis i l'exposició d'Emili Juncadella 'Aventures en 3D d'un montanyenc explorador (1910-1927)', que es pot veure a la Sala Planta Baixa del Centre Cultural La Misericòrdia del 26 de febrer al 12 de març.

'Mercedes Sosa, la voz de Latinoamérica' / Documental

Teatre d'Artà (carrer Ciutat, 1. Artà) / 20.30 h

Mercedes Sosa

Quan el 2009 va morir la cantant de folk argentina Mercedes Sosa, l’Amèrica Llatina va perdre una gran veu als escenaris, però sobretot va perdre una veu valenta en les protestes contra les injustícies. El documental repassa la trajectòria vital de l’artista tucumana, una de les principals representants del moviment de la cançó social a Llatinoamèrica.

Es tracta d’una producció argentina del 2013 dirigida per Rodrigo Vila en què participen artistes que la varen conèixer en vida, com ara Julio Bocca, Chico Buarque, David Byrne, Charly García, León Gieco, Víctor Heredia, Pablo Milanés, Milton Nascimento, Fito Páez o Teresa Parodi, entre d’altres.

Orquestra simfònica Illes Balears / Concert

Auditòrium (passeig Marítim, 18. Palma) / 20 h

Orquestra Simfònica de les Illes Balears

El director titular Pablo Mielgo dirigeix aquest novè concert de la temporada d’abonament de l’Orquestra Simfònica Illes Balears. Hi actua com a solista el pianista francès Pierre-Laurent Aimard (Lió, 1957), molt compromès amb la música contemporània.

El programa es compon d’El llac encantat, d’Anatoli Liàdov, el Concert per a piano i orquestra núm. 2, Op. 19, de L.V. Beethoven, i la Simfonia núm. 5, Op. 100, que el músic rus Serguei Prokófiev va concebre com a expressió de la grandesa de l’esperit humà. 22€

Ruta Fortificada / Visita guiada

Fortalesa Isabel II - La Mola (carretera de la Mola, s/n. Maó) / 10.30 h

La Mola

La fortalesa Isabel II, coneguda com la Mola, acull al llarg de l’any tot un seguit d’activitats, de tipologia variada i adreçades al públic en general. Per a aquest dijous ha organitzat una visita guiadad'unes dues hores de durada que recorre el circuit històric del recinte. S'obre la visita amb una projecció audiovisual basada en música i imatges que mostren els episodis més rellevants de la història de Menorca i tot seguit es visiten els fronts defensius, les galeries subterrànies, els polvorins i els miradors. Un agradable passeig per la història militar de Menorca. Reserva anticipada a la pàgina web de la fortalesa.

Cuina asiàtica / Taller gastronòmic

Es Perol Showcoking (avinguda Cap de Cavalleria, 1. Maó) / 18 h

Es Perol Showckooking

Es Perol Showcooking, l’espai gastronòmic impulsat per A. Palliser per fomentar l’alimentació saludable, el consum responsable i la cuina casolana, ha encetat recentment la nova temporada de tallers i cursos de cuina gratuïts que imparteix Richard Tejada, xef del restaurant Can Bernat del Grau. Es tracta d’una cuina professional de 60m2 amb espai per a 50 persones que des de la seva obertura ha acollit més d’una vintena de tallers gratuïts amb gran èxit d’afluència.

‘Dones dadà’ / Exposició

Es Baluard (plaça de la Porta des Santa Catalina, 10. Palma) / Fins al 31 de març

Soundtrack torna al Centre Cultural Sa Nostra amb ‘Der Letzte Mann’

Es Baluard remet als 100 anys de dadaisme donant lloc a un arxiu en procés que permeti documentar, investigar i conèixer el treball de les dones vinculades d'una manera o una altra a aquest moviment. ‘Dones dadà’ és una primera aproximació a diferents lectures sobre algunes de les seves protagonistes. Amb ‘Dones dadà’, s'obre una proposta oberta i participativa des de la interdisciplinarietat per tal de dur al present la feina desenvolupada per certes dones que han obert una bretxa en les pràctiques artístiques i de pensament.

FIVA (Festival Internacional de Videoart) / Exposició

Museu Es Baluard (pl. de la Porta de Santa Catalina, 10. Palma) / Fins al 17 d'abril

Presentació del documental 'El temps s'esmicola. L'exili centreeuropeu a Cala Rajada (1930-1936)' i taula rodona amb l'autor

El museu d'Es Baluard projectarà els vídeos seleccionats pel jurat en aquesta nova edició del FIVA (Festival Internacional de Videoart). D'entre els 802 artistes participants, el jurat va atorgar el primer premi a l'obra Prodigal de Livia Ungur i Sherng-Lee Huang (Romania-Estats Units).

El festival, que es du a terme a Buenos Aires des del 2011, està dirigit per Soledad Sánchez, Marcela Andino i Hernán Raggi, i reuneix una perspectiva actualitzada de l'escena del videoart internacional. L'objectiu, diuen, és difondre la pràctica artística en el format del videoart amb un llenguatge actual per abreujar la bretxa existent entre la producció artística i el públic en general.

Es podrà veure a una selecció dels treballs videogràfics a l'Intermedi del 19 de febrer al 17 d'abril del 2016.

‘Homes coronats’ / Exposició

Casal Son Tugores (Clastra de Son Tugores, 2. Alaró) / Fins al 2 d’abril

Homes coronats

Amb ‘Homes coronats’ Marta Pujades cerca donar visibilitat a aquells homes que es qüestionen la manera d’entendre la masculinitat en pro d’una major igualtat de gènere.

El projecte s’estructura al voltant de la figura d’Adonis, com el paradigma de bellesa masculina, contenint implícitament característiques de comportament que constituïen com havia de ser i sentir un home.

‘L’illa dels talaiots. Menorca, candidata a Patrimoni Mundial’ / Exposició

Museu de Menorca (Doctor Guàrdia, s/n. Maó) / Fins al 29 de maig

L'illa dels talaiots

L’exposició té com a objectiu central apropar als menorquins i visitants el coneixement i els valors universals de la prehistòria de Menorca a la ciutadania, com també el perquè i el com de la candidatura a Patrimoni Mundial de la Menorca Talaiòtica. Per altra banda, amb aquesta mostra dedicada a l’arqueologia de Menorca i a la candidatura a Patrimoni Mundial, s’aprofita per obrir al públic la planta baixa del Museu de Menorca, un cop finalitzada la primera fase de rehabilitació de la institució museística.

'Joan Binimelis, un manacorí del Renaixement' / Exposició

Museu d’Història de Manacor. Torre dels Enagistes (carretera de Cales de Mallorca km 1,5) / Fins al 30 d’abril

'Joan Binimelis, un manacorí del Renaixement'

'Joan Binimelis, un manacorí del Renaixement' és el títol de la mostra sobre el fill il·lustre més antic que té el municipi en el pedestal de la seva història. En complir-se els 400 anys de la seva mort, el Museu de Manacor (Torre dels Enagistes) li ret un homenatge amb una exposició sota la supervisió de Miquel Àngel Escanelles. Segons la directora del museu, Maria José Rivas, amb aquesta mostra biogràfica i bibliogràfica “es pretén donar a conèixer qui era i què va fer Joan Binimelis, a més de contribuir a la recuperació i difusió de la seva obra”.

‘Rosa Dulce’ / Exposició

L21 Gallery (Sant Martí, 1. Palma) / Fins a l’1 d’abril

Rosa Dulce

L21 Gallery presenta l’exposició individual ‘Rosa Dulce’ de Bel Fullana (Mallorca, 1985). Per a aquest projecte, s’ha pintat la sala d’exposició de color rosa dolç i s’ha creat un espai domèstic. Una sala d’estar amb mobles de colors que simulen un arc de sant Martí, un dels símbols usats per l’artista. Aquesta és la tercera exposició individual de Bel Fullana a Palma i reuneix els seus darrers quadres i fotografies. En els quadres, l’artista hi reflecteix el seu món, els seus desitjos, les seves pors. L’artista observa el món amb els ulls d’una nina, i les seves obres reflecteixen aquesta visió infantil. La infància està marcada per l’aprenentatge. Bel Fullana no vol deixar la infància enrere. Per això, intenta experimentar-ho tot com una nina.

‘Mediterrani, el nostre mar com mai l’has vist’ / Exposició

CaixaFòrum (pl. Weyler, 3. Palma) / Fins al 8 de maig

Mediterrani

L’Obra Social la Caixa presenta l’exposició ‘Mediterrani, el nostre mar com mai l’has vist’ al CaixaFòrum Palma. ‘Mediterrani’ ofereix una visió d’aquest mar des dels seus orígens, descobreix les seves particularitats biològiques i geològiques, i mostra alguns dels programes actuals d’investigació científica, com ara el Sistema d’Observació i Predicció Costanera situat a les Illes Balears, el primer laboratori submarí i un petit robot que recull mostres del fons marí, entre d’altres. Tots promouen la sostenibilitat i subratllen la importància de la ciència en la conservació. El públic podrà sentir els sons que produeixen els cetacis i descobrir que fa uns 6 milions d’anys aquest mar es va assecar i es va convertir en un desert, i que posteriorment, gràcies a un moviment de plaques tectòniques, va tornar a esdevenir el mar Mediterrani.

‘Muy frágil’ / Exposició col·lectiva

Pep Llabrés Art Contemporani (Sant Jaume, 17. Palma) / Fins al 29 de juny

‘Muy frágil’

Albo Puigserver, Goyo Antón, Robert Ferrer i Martorell, David de Felipe, Herminio, Rachel Howard, Pep Llambías, Ernesto Rodríguez, David Rodríguez Caballero, Winston Roeth i Fernando Soberats exposen de manera col·lectiva la seva obra. Les mateixes capses d’embalatge són el suport d’algunes de les obres exposades.

‘Fonaments’ / Exposició

Galeria Maior (Can Sales, 10. Palma) / Fins al 10 de març

fonaments

Ignasi Rosés (Barcelona, 1969) presenta a la galeria Maior de Palma les seves obres més recents. Com fonaments, primeres estructures que hauran de suportar la raó final del constructe. Com runes en la seva dissolució a la natura indeterminada... Suspendre el temps quan descendeix fins a la no-presència o en constituir-se en projecte tancat: existeix un instant de coincidència en què l'objecte adopta una significació poètica, una estabilitat harmònica més enllà de la lògica constructiva o de la força erosiva. Segurament és l'artista a qui li correspon identificar aquest grau de suspensió, potser que el motiu de l'art no sigui altre que el de significar un estadi correcte del trànsit de l'objecte de natura a paraula, de paraula a natura.

'Interpretant Ramon Llull, l’Amic i l’Amat' / Exposició

Arxiu del Regne de Mallorca (c/ Ramon Llull, 3. Palma) / Fins al 31 de març

ramon llull

La Conselleria de Participació, Transparència i Cultura del Govern de les Illes Balears presenta l’exposició 'Interpretant Ramon Llull, l’Amic i l’Amat', que estarà oberta al públic fins al 31 de març. Aquest projecte expositiu nasqué amb la doble voluntat de promoure la figura universal de Ramon Llull i de donar a conèixer la creació dels artistes plàstics de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera. A la inauguració, hi seran presents, a banda de la consellera de Cultura, Esperança Camps; el conseller d'Educació i Universitat, Martí March; el vicepresident del Govern, Biel Barceló; el director insular de Cultura del Consell de Mallorca, Rafel Creus, i la directora general de Cultura de l'Ajuntament de Palma, Francisca Niell.

'Veus baixes' / Exposició

Pelaires Centre Cultural Contemporani (c/ de Can Verí, 3. Palma) / Fins al mes de març

alcaraz

Jordi Alcaraz, artista de Calella (1963), torna a la sala Pelaires per parlar-nos del desajust dels sentits: les peces són com aquells rèptils de coloració mimètica que ocupen tot el terrari i no són visibles sinó en una segona observació. Aquest fet provoca que tinguem la necessitat d’apropar-nos-hi, ens fa desconfiar de la pròpia percepció i fixar-nos en la relació inèdita i sorprenent entre les coses. Les obres semblen creades amb unes mans blanques, invisibles. És una exposició sense mobles, peanyes ni vitrines, tant sols amb alguna pintura, quasi invisible que s’ha d’escrutar de biaix. A la planta noble.

'Autonomia' / Exposició

Pelaires Centre Cultural Contemporani (c/ de Can Verí, 3. Palma) / Fins al mes de març

sard

Amparo Sard (Mallorca, 1973) presenta la seva primera exposició a la Galeria Pelaires, sota el títol 'Autotomia'. L’artista aquesta vegada se centra en la difícil relació que manté amb la seva pròpia obra després del pas del temps, de l’autocrítica i del perfeccionisme. Autotomia és la capacitat que tenen certs animals de desfer-se d’una part del seu cos per protegir-se del perill. Alguns d’aquests animals mai aconsegueixen regenerar les parts perdudes. Sard trasllada aquest concepte a la lluita interna que sosté l’artista enfront la seva obra, el pas del temps i a l’espectador (que actua com a depredador). L’artista es divideix en dues parts: serveix de menjar per a l’enemic (pel fet d’exposar-se) però també, aconsegueix escapar. A la planta baixa.

'Anglada-Camarasa i l'art japonès' / Exposició

CaixaFòrum (pl. Weyler, 3. Palma) / Fins al 28 d'agost de 2016

Anglada Camarasa y arte japones

Nova exposició a l’espai que CaixaFòrum Palma destina a la difusió de l’obra del pintor Hermen Anglada-Camarasa. Aquesta vegada la mostra explora l’interès d’Anglada-Camarasa per l’art japonès, forjat al llarg dels seus anys d’estada a París. Aquest interès es fa palès amb la seva pròpia col·lecció d’estampes i llibres japonesos, que s’exposaran en relació amb la seva obra.

Casa Llorenç Villalonga. Museu literari / Exposició

Casa Llorenç Villalonga (c/ Bonaire, 25. Binissalem) / Permanent

Museu Llorenç Villalonga

La Casa Museu Llorenç Villalonga de Binissalem es transforma en la Casa Llorenç Villalonga. Museu Literari, un centre que us proposa un viatge a través de la vida d’un dels principals novel·listes de la literatura catalana del segle XX i per les seves obres més emblemàtiques, com ara 'Bearn', 'Mort de dama' i 'L’àngel rebel'. El recorregut de l’exposició permanent es realitza amb el complement essencial d’una APP d’autoguiatge que permet al visitant, mitjançant la tecnologia més puntera, endinsar-se en la vida i obra de l’autor, a més de realitzar un viatge a l’interior del seu univers literari a través de les cambres de Can Sabater, casal senyorial de la vila de Binissalem, carregat de valors arquitectònics, etnogràfics i de ressons literaris. Horari: de dilluns a divendres, de 10 h a 14 h; dimarts i dissabte, de 16 h a 20 h. Entrada gratuïta.

stats