Publicitat
Publicitat

ARTS ESCÈNIQUES

La fira de teatre infantil i juvenil aposta per companyies emergents i noves formes d'exhibició

La Mostra d'Igualada obre l'aparador

Si Mahoma no va a la muntanya, la muntanya ha d'anar a Mahoma. L'últim espectacle de la companyia Microcosmos es cola fins i tot a dins les aules d'una escola per acostar el teatre als adolescents, un públic difícil. I, en aquest cas, també els ofereix una reflexió sobre la violència i la repressió. La guerra d'A. Soler descriu el fracàs i suïcidi d'un alumne i les conseqüències per a la seva professora. El muntatge és un exemple dels nous espais i formats d'exhibició pels quals ha apostat La Mostra d'Igualada, el principal aparador del teatre infantil i juvenil que es produeix cada any a Catalunya.

D'entre 255 propostes originals n'han seleccionat 50. "A més de la qualitat, el risc i el nivell artístic, aquest any hem apostat per companyies menys conegudes i hem descartat els noms consagrats que ja coneixen els programadors -explicava ahir el director, Òscar Rodríguez-. I també hem buscat propostes molt singulars", afirmava, posant d'exemple el teatre a les aules, el joc interactiu de La Mandarina amb LaLolaBalla , La música pintada de Joan Baixas o les accions dels còmics Gromic i Pere Hosta.

La crisi dels bolos

A la fira ja hi ha inscrits 450 professionals catalans i una petita selecció d'agents internacionals. Volen "que vegin noves maneres d'afrontar la programació" donada la crisi dels ajuntaments, els principals clients de les companyies de teatre per a tots els públics. La gran por del sector és no poder donar sortida als seus productes anant de gira. "La baixada del caixet i dels bolos és una realitat", va acceptar el director de l'Institut Català de les Empreses Culturals, Fèlix Riera. Per donar-hi resposta va assegurar que el pla per a la programació estable en què està treballant la conselleria des de fa sis mesos "estabilitzarà la contractació dels espectacles".

La Mostra, que es desplegarà del 19 al 22 d'abril per 12 espais repartits per tota la capital de l'Anoia, és la principal taula de salvació per a les companyies, perquè els ofereix un immillorable aparador professional i, a sobre, els garanteix un públic de vora 26.000 espectadors, la xifra del 2011, que esperen igualar.

El que no podran mantenir és el pressupost, que enguany baixa 30.000 euros i es queda en els 320.000 per les retallades, principalment de l'Ajuntament i en menor mesura de la Generalitat. "Però l'oferta es manté igual que els altres anys", assegurava el gerent de la fira, Òscar Balcells. I Riera destacava que el valor de La Mostra és molt superior al seu cost: "El 2011 el volum de negoci generat va ser d'1 milió d'euros, va multiplicar per tres el seu cost i durant la fira es van contractar 561 funcions". Dels 50 espectacles, una vintena són gratuïts i la resta van dels 5 als 8 euros.

Apostar per cares noves

La inauguració de La Mostra serà el dijous 19 i anirà a càrrec dels francesos Les Trois Clés amb l'espectacle de titelles La Gigantea , que explora poèticament dos temes d'actualitat: els nens soldat i la distribució d'aigua al planeta.

De la programació, destaquen una selecció de nou companyies emergents, que o bé presenten la seva primera proposta -el cas de Forani Teatre i La vida de Pau Casals , Addaura Teatre amb Embrossa't i el xou de Landry el Rumbero- o bé han apostat pel teatre familiar després d'anys de professió -per exemple, la FEI, que presentarà L'ogret ; la Thomas Noone Dance amb Balbir, el meu avi ,i La Perla 29 amb Tot assajant Cyrano -. Dels noms més consolidats destaquen L'Estaquirot, Titelles Naïp, La Trepa, Txo Titelles, Xirriquiteula, la centenària Titelles Vergés i la companyia bombollaire de Pep Bou.

Per completar l'oferta hi ha una representació del teatre del Principat: la valenciana Anem Anant Teatre amb Holmes & Watson i la companyia de les Illes Balears L'Aviador, que presenta Límits . De fora hi ha la basca Hika Teatroa i la francesa Pupella-Noguès.

El lideratge català

Si Igualada es vol convertir en capital de les arts escèniques infantils i juvenils -després de 23 edicions de La Mostra, s'ho ha guanyat-, la conselleria de Cultura vol que el país sigui líder en aquesta franja. Els joves són un objectiu estratègic. "Catalunya no pot perdre pistonada -deia Riera-. Apostar per Igualada vol dir reforçar també els altres sectors culturals del país".

El repte que els planteja la conselleria des de l'any passat és que integrin a la fira les altres disciplines. La primera aproximació serà al sector editorial i audiovisual i posaran sobre la taula dues produccions d'èxit com l'obra Geronimo Stilton i els dibuixos de Les Tres Bessones. "Estem demostrant que els projectes cross media , que integren diferents mitjans, tenen més possibilitats de vendre's. La Mostra ha de fer el primer pas", deia Fèlix Riera.

Més continguts de