SÓNAR 2011
Cultura 17/06/2011

Música popular i culta es troben al Sónar

Marta Salicrú
2 min
èxit de convocatòria Ahir el CCCB va estar ple pràcticament des que va obrir portes al migdia. I L'Auditori també es va omplir.

El Sónar és un festival que tant abraça la cultura de club més hedonista com la música electrònica culta, i la primera jornada de la 18a edició així ho va reflectir. Mentre l'àrea Pro acollia una maratoniana trobada de hackers , el Music Hackday, 24 hores per construir el futur de la música, ahir el Festival de Música Avançada i Art Multimèdia va presentar una de les propostes més geek de la programació d'aquest any, la Barcelona Laptop Orchestra, és a dir, l'orquestra de portàtils de l'Esmuc. Vuit estudiants del departament de sonologia de l'Escola Superior de Música de Catalunya, amb els seus vuit portàtils, es van citar al Macba per fer música amb ordinadors. I els ajudaven, a través de videoconferència, un grup de col·legues que feien el mateix des del Liceu.

Unes hores després, els japonesos Open Reel Ensemble feien música, a la mateixa sala, fent servir grans magnetòfons com a instrument, manipulant-los amb les mans com si fossin el plat d'un tocadiscos. I la seva proposta alhora era experimental i festiva. Igual que el Sónar.

No només electrònica

Una altra de les dicotomies del festival és l'oposició entre electrònica i rock. Tot i ser un festival de música avançada el festival també acull propostes de pop amb instrumentació convencional, com és el cas dels nord-americans Toro y Moi, que tot i convèncer el públic que ja a les 15 h omplia el SonarVillage amb una barreja de funk i disco que beuen dels 80, amb una formació de veu, guitarra, teclats, baix i bateria, no van sonar gaire avançats.

Més especial era la formació de Beat'A'Boom, el projecte del bateria Marc Ayza, un dels noms claus de la jove escena jazz barcelonina, amb el turntablista DJ Helios. Eminentment un projecte de hip-hop de qualitat, vestit amb percussió en directe, teclats, theremin , samples i scratching , Beat'A'Boom té traces de postrock, soul i música llatina. I té en l'MC Blurum 13 un dels principals ganxos: fa honor a les sigles que l'identifiquen com a Mestre de Cerimònies del projecte.

També Yukimi Nagano, la cantant del quartet suec Little Dragon, va ficar-se el públic a la butxaca amb el seu carisma com a frontwoman . La cantant sueca d'origen japonès va posar la seva veu soul al servei del pop electrònic de la formació, que ha col·laborat amb Gorillaz. La veu, la bateria i els teclats van ser les constants d'una proposta que alternava el baix amb el reforç electrònic i que incorporava més percussions a càrrec de Nagano.

Homenatge a Steve Reich

La primera jornada la va tancar, paradoxalment, el concert inaugural. La formació de música contemporània barcelonina bcn216 va interpretar dues obres de Steve Reich, sense la presència del compositor minimalista, que va cancel·lar l'actuació al Sónar per malaltia (com també el seu substitut, Carles Santos). Va obrir Sextet , una peça per a sis músics que s'alternen en tres pianos, marimbes, vibràfons i un sintetitzador. I va seguir Music for 18 musicians , una obra per a quatre pianos, marimbes, xilòfons, metalòfon, cordes, vents i veus, per a la qual bcn216 va comptar amb el quartet vocal britànic Synergy Vocals, col·laborador de Reich.

stats