Publicitat
Publicitat

La trilogia eròtica d'E.L. James arrasa a les llistes dels llibres més venuts i es converteix en una marca global que vendrà fins i tot marxandatge

Neix el gènere literari 'mummy porn'

Fa vint setmanes que 50 ombres d'en Grey és número 1 en el rànquing de vendes de The New York Times i els dos volums que tanquen la trilogia d'E.L. James ocupen la segona i tercera posició. En català i castellà (Rosa dels Vents / Grijalbo), passa exactament el mateix. Número 1 des de fa 8 setmanes. Es calcula que ha arribat a vendre 31 milions d'exemplars al món. Ha batut el rècord de ser la novel·la que més vendes ha assolit i més ràpid. A Anglaterra ha superat Harry Potter i El codi Da Vinci . Hi ha biblioteques de ciutats nord-americanes amb llistes d'espera de més de 2.000 persones.

La trilogia eròtica 50 ombres d'en Grey va néixer com un fanfiction de Crepuscle -un relat que partia dels personatges d'aquella saga-, però l'autora hi va treure els vampirs i hi va afegir sexe, en concret, una relació de dominació sadomasoquista entre un atractiu executiu amb un trauma infantil i una bonica llicenciada verge. Llavors E.L. James signava amb el pseudònim Snowqueen's Icedragon. Una petita editorial australiana va publicar la novel·la en e-book i el boca-orella va fer la resta. Ara a la pàgina web internacional Fanfiction.net ja hi ha 1.300 històries que versionen la novel·la de James.

Com sol passar en aquests casos, la crítica no avala l'èxit, però a la indústria editorial no sembla que li importi. Fins i tot s'ha encunyat un nom per al nou gènere, el mummy porn (porno per a mares). Les editorials ja tenen noves bales a la recambra per fer diana entre el públic femení, que coincideix estadísticament amb el més lector. A Anglaterra, Bared to you de Sylvia Day, de la trilogia Crossfire, es ven com la successora de Grey, amb una mescla de romanticisme, sexe i abusos. Als Estats Units, l'aposta és Indiscretion de Charles Dubow, que es publicarà abans en espanyol que en anglès.

Però el fenomen no acaba als llibres. Segons Forbes, E.L. James -que s'amaga darrere les sigles per pudor davant dels seus fills- ha signat que l'agència Caroline Mickler li gestioni els drets de l'obra al món i la converteixin en una marca global. El marxandatge inclourà perfum, llenceria, joies, productes de bellesa i articles eròtics. De fet, ja hi ha algunes indústries que han begut del seu èxit: de la música als sex shops . Cada vegada que una dona llegeix 50 ombres d'en Grey el que segurament s'estimula és l'economia.

Més continguts de